ماشین آلات معدنی

۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
باوجود ذخایر غنی معدنی ایران اما سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد برآورد می‌شود. تحریم‌ها و عدم جذب سرمایه و موانع قانونی و همچنین استراتژی معدنی ناکارآمد دولت باعث شده که ایران با وجود ذخایر بسیار زیاد نتوانسته به حد کافی از این بخش در جهت ایجاد درآمدهای پایدار بهره‌برداری کند.

باوجود ذخایر غنی معدنی ایران اما سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد برآورد می‌شود. تحریم‌ها و عدم جذب سرمایه و موانع قانونی و همچنین استراتژی معدنی ناکارآمد دولت باعث شده که ایران با وجود ذخایر بسیار زیاد نتوانسته به حد کافی از این بخش در جهت ایجاد درآمدهای پایدار بهره‌برداری کند. سیاست‌های دولت نیز روند تعطیلی معادن را به جای توسعه این بخش تشدید کرده است.یکی از مشکلاتی که گریبانگر بخش معدن شده بحث ماشین‌آلات فرسوده است. دولت برای سال‌ها از واردات ماشین‌آلات جلوگیری کرد و این در حالی است که ماشین‌آلات تولیدشده در داخل توان به کار انداختن بخش معدن را ندارد.دولت تنها اجازه واردات ماشین‌آلات با عمر بیش از پنج سال را داده است. سال گذشته مجوز ورود 2 هزار و 310 دستگاه ماشین‌ آلات معدنی صادر، اما درنهایت تنها 610 دستگاه از آن‌ها وارد شد.

فرسودگی ماشین‌ آلات یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ تمام شده در حوزه معدن است اما وخامت اوضاع ماشین‌ آلات فرسوده بسیار بیش از اینهاست. راه‌اندازی معادن می‌تواند علاوه بر تقویت صادرات محصولاتی مانند سنگ به فعال شدن کارخانجات فرآوری نیز منجر شود. بنابراین انتظار می‌رود با رفع موانع به بهبود و اصلاح شرایط کمک شود. درحال‌حاضر ماشین‌ آلات معادن بسیار کهنه شده‌اند و علاوه بر اینکه امکان خرید ماشین نو برای معادن وجود ندارد، ماشین‌ آلات دست دوم و قابل استفاده‌ای که به کشور وارد شده نیز هنوز به‌ دست معدن‌ دار نرسیده است. ماشین‌ آلات معدنی که در کشور تولید می‌شود، به‌ گونه‌ای نیست که بتواند معادن کشور را فعال کند. ماشین‌ آلات مورد نیاز برای معادن ماشین‌های سنگینی هستند که با توجه به بالارفتن نرخ ارز، تهیه آن بسیار مشکل شده است. البته باید خاطرنشان کرد که عملکرد دولت نیز در عقب‌ ماندگی بخش معدن نقش بسیار مهمی داشته است.