صدور مجوز

۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳

تورج امینی در گفتگو با واحد مرکزی فولاد با اشاره به مجوزهای بی‌شمار احداث کارخانجات فولادی بیان کرد: امروزه در صنعت فولاد کشور منابع زیادی با کارگر ارزان داریم؛ اما وضعیت به گونه‌ای شده که مقامات، مسئولان و نماینده‌های مجلس با یک درخواست، مجوز احداث کارخانجات فولادی دریافت می‌کنند که حتی کارشناسی شده هم نیستند.

وی در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر، در دزفول و شمال کشور، بهترین زمین‌ های زراعی دنیا وجود دارد که دارای خاک مرغوبی برای کشاورزی است و با این وجود، زمین‌ها برای ساخت کارخانجات فولادی اختصاص داده شدند. کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه در جنگل‌های استان یاسوج، احداث کارخانجات فولادی صورت می‌گیرد، گفت: در واقع بسیاری از نمایندگان مجلس برای انتخاب شدن در دوره‌های بعدی با بهانه ایجاد اشتغال، در استان‌های مختلف کارخانه فولادسازی احداث می‌کنند که البته برای آن ها میزان هزینه‌های اضافی مانند حمل و نقل و زیرساخت‌ها مهم نیست. این درحالیست که در سراسر جهان، شرکت‌های فولادسازی در کنار آب احداث شده و در بخش صادرات و واردات به خوبی عمل می‌کنند.

به گفته امینی، برخی محصولات فولادی از شهرهای خراسان، نیشابور و بندر ترکمن به بندرعباس رفته و از آنجا به سایر کشرها صادر می‌شود؛ چرا که جانمایی صحیح در کارخانجات صورت نگرفته است. وی با تأکید بر عدم جانمایی صحیح و مهندسی کارخانجات فولادی در کشور اظهار داشت: بر همین اساس، شرکت فولاد هرمزگان دلیل عمده موفقیت خود را مدیون جانمایی صحیح در کنار خلیج فارس است و البته فولاد کاوه جنوب کیش نیز از این قضیه مستثنی نیست. بنابراین مسئولان با صدور مجوزهای بی‌شمار فولادسازی، یا برای رشد جایگاه خود تلاش می‌کنند و یا به دنبال بهره برداری به حق یا ناحق از مواد اولیه موجود مانند سنگ آهن هستند.