قیمت محصولات فولادی

۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
قیمت محصولات فولادی جهش قابل توجهی را در بازار تجربه کرده و ظرف دو هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار ایران بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو افزایش یافته است.

 

علت جهش قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار که برای ماه‌ها رکود شدید در آن حرف اول را می‌زد، افزایش شدید نرخ ارز در بازار غیررسمی (بازار آزاد) است. ظرف دو هفته اخیر قیمت دلار آمریکا در معاملات نقدی بازار آزاد 6000 تومان معادل حدوداً 12 درصد افزایش یافته و وارد کانال 57000 تومانی شده است. این امر باعث شده است که بسیاری از صنایع اقدام به فروش محصولات خود نکنند و همه منتظر هستند تا حباب ارز شکسته شود. البته شاید این روند افزایشی تا 65000 تونامن نیز ادامه داشته باشد. 

در حالی که مولفه‌های بنیادی اقتصادی، تغییر چندانی نکرده، منازعات منطقه‌ای و افزایش ریسک‌های سیاسی و ژئوپلیتیک، باعث هجوم بخشی از سرمایه‌های سرگردان به بازار ارز شده و این امر جهش نرخ ارز را درپی داشته است. تحرکات بازارساز تاکنون نتوانسته اصلاح نرخ ارز را رقم بزند. باید دید روند نرخ دلار، یک الگوی فواره‌ای را دنبال می‌کند، بدین‌ترتیب که با همان سرعتی که بالا می‌رود، در کوتاه‌مدت ریزش مشابهی را نیز تجربه خواهد کرد و به جای اول برخواهد گشت؛ یا این‌که در نتیجه صعود فعلی، نرخ دلار در بازار آزاد در چند کانال بالاتر از ماه‌های گذشته به تعادل خواهد رسید. پیش‌بینی این‌که کدام‌یک از این سناریوها محقق خواهد شد دشوار است؛ اما اگر سطح منازعات منطقه‌ای گسترش نیابد، دلایل بنیادی برای جهش شدید نرخ ارز وجود ندارد و نرخ دلار توانایی این را ندارد که صرفاً به اتکاء مولفه‌های اقتصادی از کانال تعادلی پیشین، یعنی کانال 50 هزار تومانی، فاصله بسیار زیادی بگیرد.