واردات معدنی

۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
صادرات بخش معدن نزدیک به دوبرابر واردات در هشت‌ ماهه 1402است؛ اما مقایسه آمار واردات و صادرات معدنی نسبت به مدت مشابه پارسال ، حاکی از این است که واردات با شتاب بیشتری افزایش داشته است.


به گزارش واحد مرکزی فولاد و آهن ، در حالی که صادرات معدنی از لحاظ ارزشی افزایش 8 درصدی نسبت به پارسال را نشان می‌دهد، ارزش واردات معدنی، بیش از 40 درصد در همین بازه زمانی افزایش داشته؛ تا جایی که سهم بخش معدن از واردات کشور در هشت‌ماهه امسال به 10 در صد رسیده است.
صادرات بخش معدن نزدیک به دوبرابر واردات در هشت‌ ماهه 1402 است؛ اما مقایسه آمار واردات و صادرات معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل، حاکی از این است که واردات با شتاب بیشتری افزایش داشته است. در حالی که صادرات معدنی از لحاظ ارزشی افزایش 8 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد، ارزش واردات معدنی، بیش از 40 درصد در همین بازه زمانی افزایش داشته؛ تا جایی که سهم بخش معدن از واردات کشور در هشت‌ماهه امسال به 10 درصد رسیده است.
نکته قابل تامل در بررسی آمار تجارت بخش معدن این است که چین اصلی‌‌‌ترین مبدا صادراتی و همچنین اولین مبدأ وارداتی کشور است. ایران در حالی بیش از 30 درصد صادرات معدنی خود را به چین می‌‌‌فرستد که 39 درصد واردات معدنی نیز از این کشور است. ترکیه، عراق و امارات دیگر شرکای تجاری اصلی ایران در بخش معدن هستند.

صنایع معدنی فلزی شامل صادرات شمش فولاد، محصولات فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم، آهن اسفنجی، شمش روی، محصولات تخت فولادی، فروآلیاژها، فولادی لوله و پروفیل، شمش سرب و سایر صنایع معدنی فلزی می‌شود که بررسی آمار هشت‌ ماهه 1402 نشان می‌دهد صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی 3 درصد کاهش و از لحاظ وزنی 13 درصد افزایش داشته است. نکته قابل تامل در صادرات اقلام این بخش، کاهش ارزش 39 درصدی صادرات آهن اسفنجی، 25 درصدی شمش روی، 22 درصدی شمش سرب، 12 درصدی شمش آلومینیوم و 9 درصدی محصولات طویل فولادی نسبت به هشت‌ماهه سال 1401 بوده است. همچنین افزایش 155 درصدی ارزش صادرات محصولات تخت فولادی در هشت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آمارهای قابل‌توجه این بخش است.

بخش عمده صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشور به سه‌کشور چین، عراق و ترکیه بوده است. بررسی آمار هشت‌ ماهه امسال نشان می‌دهد چین با سهم 30 درصدی ، عراق با سهم 22 درصدی ، ترکیه با سهم 10 درصدی ، امارات متحده عربی با سهم 8 درصدی، عمان با سهم 7 درصدی مقاصد صادراتی بخش معدن بوده‌‌‌اند.