اکتشافات در معادن

۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
مدیرعامل توسعه معادن فلزات : توسعه اکتشاف در معادن با این روند کنونی و عقب ماندگی از دنیا باعث لطمات بسیاری به کشور شده است .

دکتر سعد محمدی مدیر عامل توسعه معادن فلزات در دومین همایش استیل پرایس در رابطه وضعیت اکتشاف در ایران گفت : ایران یک درصد جمعیت جهام و 7 درصد ذخائر دنیا را در خود جای داده است. میزان سرمایه گذاری بخش اکتشاف در سال 2012 به میزان 22 میلیارد دلار فقط در یک سال بوده است و فاصله ما با این میزان سرمایه گذاری بسیار زیاد است و باید برنامه ریزی درستی در این موضوع مهم پیش گرفته شود تا از بحث اکتشاف در دنیا عقب نمانیم. وی در ادامه گفت :درحال‌حاضر در دنیا 9.5 تا 12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در جهان برای اکتشاف صورت می‌گیرد که از این میزان 18 درصد در استرالیا، 17 درصد در کانادا، 13 درصد در آفریقا، 12 درصد در آمریکا و 30 درصد در آمریکای لاتین است.

سعد محمدی گفت : میزان انرژی امروز دنیا 40 درصد از نفت، 20 درصد برق و 14 درصد از زغال‌ سنگ تامین می‌شود. در سال 2050 نقش نفت در تامین انرژی به 5 درصد کاهش پیدا می‌کند. طبق کنوانسیون 2012 بحث گرمایش زمین بحث جدی برای گام نهادن به انرژی سبز و کاهش انتشار کربن است. معادن یکی از سرفصل‌ها برای این تغییرات است چون در آینده عناصر نقش مهمی را در این بخش خواهد داشت و دنیا در حال تغییر است

وی گفت : به طور مثال عربستان برای تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده است که در این زمینه نیازمند مواد معدنی خاص است و طبق برنامه ریزی این کشور در سال 2026 به تعداد 170 هزار خودروبرقی و در حال 2030 به تعداد 350 هزار خودرو برقی خواهد رسید . قراردادی بین عربستان و چین برای تدوین پهنه‌های اکتشافی منعقد شده است که 210 میلیارد دلار قرار است در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. ایران باید در این عرصه جهانی حضور پررنگ‌تری داشته باشد و برای حفظ بقا در بازارهای جهانی نیازمند یک برنامه جدی هستیم و در این کنفرانس ها و همایش ها نقش موثرتری داشته باشد او گفت : افزایش سرعت اکتشاف، کاهش هزینه ها و استفاده از متخصصین که کمترین ورودی در بخش دانشگاهها را امروزه دارد می تواند باعث توسعه بخش اکتشاف در معادن شود . زمان صدور پروانه تا عملیات در اکتشاف در کشور حدود ۵ سال به طول می انجامد که ادامه این روند باعث عقب ماندگی در بخش اکتشاف شده است و نیازمند بازنگری در قوانین هستیم .