سنگ آهن بازار چین

۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
تازه ترین گزارش از بازار جهانی فولاد از کاهش قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چن به دنبال نگرانی درباره کاهش تولید فولاد حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، پس از شایعات کاهش تولیدات فولاد در بازار چین که چشم‌انداز کاهش تقاضای سنگ آهن در ماه‌های آینده را به دنبال داشت، قیمت سنگ آهن در بازار دریایی این کشور کاهش یافت. در این راستا، معاملات فیوچرز ماه ژانویه برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با افت 1.9 درصدی نسبت به قیمت توافقی روز قبل (739 یوآن به ازای هر تن) با قیمت 725 یوآن (100 دلار) به ازای هر تن انجام شدند.

همچنین روند مشابهی در معاملات سوآپ بورس سنگاپور مشاهده شد به طوری که معاملات ماه سپتامبر در بورس سنگاپور با کاهش 2.35 دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل (102.75دلار به ازای هر تن) با قیمت 100.4 دلار انجام شدند. در همین حال، وضعیت بازار چین اخیرا به دلیل کاهش احتمالی تولید فولاد خام و تاثیرات آن بر تقاضای پایین‌دست زنجیره به همراه عدم حمایت بخش املاک، نابه‌سامان گزارش شد. یک تاجر چینی در این رابطه بیان کرد: من شنیده‌ام که برخی کارخانه‌ها به صورت جداگانه اخطار کاهش تولید دریافت کرده‌اند اما دولت محلی اعلامیه‌ رسمی ثبت نکرده است.

علاوه بر این، برخی فعالان افزودند که کارخانه‌های بزرگ در استان شاندونگ اخطار کاهش تولید دریافت کردند، البته حجم کاهش تولید به طور مشخص تایید نشده و همین موضوع چشم‌انداز بازار را نزولی کرده است. همچنین نماینده یک کارخانه در پکن اظهار داشت: قیمت سنگ آهن ممکن است در ابعاد جزئی نوسان داشته باشد؛ مگر اینکه محرکی به غیر از کاهش تولیدات فولاد در بازار ظاهر شود تا جهت بازار را شفاف سازد.

شاخص سنگ‌آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو : معادل 103.01 دلار به ازای هر تن، 2.38 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل 106 دلار به ازای هر تن، 2.39 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل 91.14 دلار به ازای هر تن، 2.09 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل 115.2 دلار به ازای هر تن، 2.2 دلار به ازای هر تن نسبت به قبل کاهش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و بندر تانگ‌شان در بازه قیمتی 828 تا 840 یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول در روز قبل در بازه 835 تا 863 یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد. آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی 106 تا 107 دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله ترین قرارداد فیوچرز ماه ژانویه برای سنگ آهن با قیمت 725 یوآن (100 دلار) به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل حاکی از کاهش 14 یوآنی قیمت به ازای هر تن است.