ارزش افزوده صنعت فولاد

۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: امروزه ارزش محصول تولیدشده ملاک قرار می‌گیرد و هر کدام از محصولاتی که ارزش افزوده پایینی دارد، دولت، تولیدکننده را تنبیه می‌کنند؛ بر همین اساس، تولیدکنندگان برای خروج از این وضعیت به تکمیل کردن زنجیره فولاد روی می‌آورند.

بهرام شکوری در رابطه با رقابت معدنی‌ها و فولادی‌ها برای تکمیل زنجیره با وجود موانع و مشکلات اظهار کرد: در خصوص ورود هر بخش زنجیره به بخش بعدی، چندین بار تذکر داده شدخ که ورود معدنی‌ها به فولاد و بالعکس آن، مشکلاتی ایجاد می‌کند و البته که این اقدامات، نتیجه سیاست‌ گذاری‌های اشتباه دولت است. وی ادامه داد: در واقع دولت ابتدای زنجیره را دچار مشکل می‌کند و بر همین اساس، مشکلات به وجود آمده برای معدن درست نمی‌شود و معدن‌کاران به جای توسعه طرح‌های معدنی به تکمیل زنجیره فولاد روی می‌آورند. این کار اشتباه است؛ چرا که فعالان معدنی و فولاد در هر بخشی از زنجیره مانند حوزه اکتشاف، استخراج و یا فرآوری که قرار دارند، اگر در همان حوزه طرح‌های خود را گسترش دهند، تولیدات آن‌ها صرفه‌های اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است، در صورتی که یک فعال بخش سنگ آهن در حوزه اکتشافات سرمایه‌ گذاری کرده و استخراج بیشتری انجام دهد، مقرون به صرفه‌ تر از زمانی است که وارد بخش گندله و آهن اسفنجی شود و زنجیره را تکمیل کند. شکوری با اشاره به اینکه به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط، دولت توجهی به مسائل و مشکلات تولیدکنندگان ندارد، گفت: در‌ واقع امروزه ارزش محصول تولیدشده ملاک قرار می‌گیرد و هر کدام از محصولاتی که ارزش افزوده پایینی دارد، دولت، تولیدکننده را تنبیه می‌کنند. بر همین اساس، تولیدکنندگان برای خروج از این وضعیت به تکمیل کردن زنجیره فولاد روی می‌آورند.

وی در پایان با بیان اینکه همیشه به دولت متذکر شدیم که زنجیره را متعادل کند تا میزان مواد مورد نیاز هر بخش به اندازه تولید شود، خاطرنشان کرد: در این راستا، باید هر متولی بخش‌های مختلف زنجیره، محصولات خود را به صورت منصفانه و با قیمت عادلانه در اختیار بخش بعدی زنجیره قرار دهد که نهایتا از فولاد گذر کرده و به محصولات نهایی اعم از فلزات ساختمانی، لوازم خانگی و امثال آن می‌رسد که خروجی مواد معدنی هستند.