باتری لیتیومی

۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع از افتتاح بزرگترین کارخانه تولید باتری‌های صنعتی کشور و همچنین کارخانه تولید باتری‌های لیتیومی و با فناوری روز دنیا خبر داد.

به گزارش فولادبان؛ رضا شجاعی در شبکه خبر افزود: با افتتاح بزرگترین کارخانه تولید باتری‌های صنعتی کشور که بیشتر در حوزه مخابرات کاربرد دارد ظرفیت تولید باتری‌های مخابراتی به حدود 400 میلیون آمپرساعت می‌رسد. وی اضافه کرد: نیاز کشور به باتر‌های مخابراتی حدود 350  میلیون آمپر ساعت است که پس از افتتاح این کارخانه، امکان صادرات حدود 50 میلیون آمپرساعت، باتری‌های صنعتی و مخابراتی در کشور ایجاد می‌شود. شجاعی همچنین به افتتاح کارخانه تولید باتری‌های لیتیومی اشاره کرد و گفت: با افتتاح کارخانه تولید باتری‌های لیتیومی و تمام اتوماتیک، که عمده کاربرد آنها در وسایل حمل و نقل الکتریکی است زنجیره ارزش طراحی و تولید باتری‌های لیتیومی تکمیل می‌شود.

معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع درباره استفاده عمومی از باتر‌های لیتیومی افزود: باتری، محور توسعه وسایل حمل و نقل الکتریکی است، و به لحاظ فنی و اقتصادی 45 تا 55 درصد ارزش یک وسیله حمل و نقل الکتریکی اعم از خودروی الکتریکی، موتورسیکلت الکتریکی و سایر وسایل را شامل می‌شود، روند توسعه وسایل حمل و نقل الکتریکی وابسته به توسعه باتری است.

شجاعی ادامه داد: از سال 1393 تولید سلول‌های باتری لیتیومی را در کشور آغاز کردیم، کارخانه کاملاً بومی و دانش فنی آن در کشور وجود دارد؛ امروز با افتتاح این کارخانه تمام اتوماتیک طراحی و تولید پک باتری‌های لیتیومی برای این مصارف احداث می‌شود، زنجیره ارزش این باتری‌ها کامل می‌شود و ما می‌توانیم ادعا کنیم به خودکفایی در حوزه دانش فنی تولید باتری‌های لیتیومی رسیدیم، و این خبر بسیار مهمی است برای ذینفعان حوزه حمل و نقل الکتریکی که یکی از دغدغه‌های اصلی شان تأمین باتری‌های این وسایل است.

وی گفت: با راه اندازی خط تولید باتری‌های لیتیومی، مسیر‌های رفتن به سمت خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی هموارتر خواهد شد فقط به دلیل تنوع خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها شاید نگرانی‌هایی وجود داشته باشد. شجاعی افزود: مهمترین دغدغه‌ای که امروز در کشور وجود دارد زیرساخت‌های شارژ، تامین برق و خدمات پس از فروش آنها در نقاط پرتردد شهر‌های بزرگ است.

وی گفت: دانش فنی، طراحی و ساخت این باتری‌ها به صورت بومی در اختیار متخصصان داخلی وجود دارد و به سرعت قابل توسعه دادن است و می‌توانیم به محصول نهایی هم برسانیم. معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع درباره شارژ باتری‌ها هم افزود: شارژر باتری‌ها دستگاهی جدا از باتری هاست، و به نوع به باتری که استفاده می‌شود بستگی دارد.

شجاعی با اشاره به اینکه شارژر‌های مختلفی طراحی و ساخته شده است گفت: دغدغه‌ای که هم اکنون در حوزه عمومی وجود دارد توسعه شارژر‌ها و نصب آن هاست تا مصرف کنندگان دغدغه‌ای برای شارژ وسیله نقلیه خود نداشته باشند. وی با اشاره به راه اندازی بزرگترین کارخانه تمام اتوماتیک باتری‌های سرب و اسیدی صنعتی در کشور گفت: باتری‌های سرب و اسیدی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود، باتری‌های خودرویی معروف‌ترین و متداول‌ترین باتری‌های سرب و اسیدی است که هم اکنون با نام نشان‌های مختلف توسط 20 تا 24 شرکت تولید می‌شود.

شجاعی افزود: شاخه دوم باتری‌های سرب اسیدی، باتری‌های صنعتی است که مهمترین آنها باتری‌های بدون منفذ (باتری‌های سیلد) است که با افتتاح این کارخانه، ظرفیت تولیدی معادل 400 میلیون آمپرساعت در کشور ایجاد می‌شود که 50 میلیون آمپرساعت بیشتر از نیاز کشور است. وی ادامه داد: این خبر بسیار مهمی برای شبکه مخابرات، اپراتور‌های همراه اول، مراکز دیتا سنترها، نیروگاه ها، ذخیره ساز‌ها در اماکن عمومی است که به باتری‌های UPS معروف هستند و به شدت به این باتری‌ها نیاز دارند.

شجاعی گفت: باتری‌های UPS برای پشتیبانی در نقاط مختلف اعم از اماکن عمومی، تجاری، بانک‌ها و سایر مراکز استفاده می‌شوند. معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع افزود: با افتتاح کارخانه باتری‌های لیتیومی، ظرفیت پک باتری لیتیومی موتورسیکلتی به حدود 1000 دستگاه خواهد رسید همچنین قابلیت توسعه برای خودرو‌های الکتریکی نیز مهیاست، زیرا دانش فنی آن در کشور وجود دارد.

شجاعی اضافه کرد: باتری‌های تولید داخل هم به لحاظ فناوری هم به لحاظ قیمتی کاملا قابل رقابت با نمونه خارجی است و قیمت باتر‌های تولید داخل 15 تا 20 درصد پایین‌تر از قیمت همتراز همان فناوری در کشور عرضه خواهد شد. وی گفت: با راه اندازی این دو کارخانه، سالانه از خروج مقادیر زیادی ارز جلوگیری خواهد شد ضمن اینکه در اشتغالزایی هم سهم قابل توجهی خواهد داشت.

شجاعی با اشاره به اینکه با افزایش ظرفیت می‌توانیم مازاد تولید را به کشور‌های هدف صادر کنیم افزود: با 20 کشور هدف در حال مذاکره هستیم و می‌توانیم 25 درصد ظرفیت داخلی را که 50 میلیون آمپر ساعت باتری است صادر کنیم. معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع گفت:‌ سال آینده نخستین کارخانه تولید باتری‌های خودروی الکتریکی که دانش فنی و زیرساخت‌های آن در کشور ایجاد شده، افتتاح می‌شود.