توافق تجاری ترکیه و آذربایجان

۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
با تدوام همکاری‌های مشترک دو کشور ترکیه و آذربایجان و با هدف تقویت روابط تجاری با شریک استراتژیک خود، ترکیه میزان تعرفه وارداتی بر محصولات فولادی آذربایجان را کاهش داد.

به نقل از نشریه متال‌اکسپرت، دولت ترکیه تصمیم گرفته است واردات برخی محصولات فولادی از کشور همسایه را آزاد سازد. همچنین دولت‌های ترکیه و آذربایجان، پروتکلی را در روز 24 می به تایید نهایی رساندند که تغییراتی در توافق تجارت ترجیحی بین دو کشور ایجاد می‌کند. این سند در 29 آوریل در صامسون امضا و پنجشنبه گذشته با فرمان ریاست جمهوری تأیید شد.

لیست محصولات مورد نظر این سند نسبتا گسترده است و برخی تغییرات برای بخش فولاد پیش بینی شده است به ویژه، تعرفه وارداتی بیلت و برخی از مقاطع بلند (میلگرد کلاف و برخی از انواع میلگرد) از مبدأ آذربایجان از 22.5 درصد و 30 درصد به ترتیب به 11.25 درصد و 15 درصد کاهش یافته‌ است.با این حال شرکت‌های فعال ترکیه انتظار ندارند که تغییرات مذکور تأثیر قابل توجهی بر بازار ترکیه داشته باشد. بنابر اظهارات یک منبع آگاه، این قوانین بر روی بخش بیلت تأثیر زیادی نخواهد داشت، چراکه آذربایجان مقادیر زیادی برای صادرات ندارد که بازار را خراب کند.

شرکت‌های ترکیه از ابتدای سال میلادی 21 هزار و 13 تن بیلت از همسایه خود دریافت کردند که با میزان وارد شده سال 2023 در همین مدت (23 هزار و 375 تن) تقریبا برابر بود. در بخش مقاطع بلند نیز حجم واردات از کشور مذکور محدود است و به سختی می‌تواند بر تعادل بازار تأثیر بگذارد.ترکیه در ژانویه-مارس 2024 تنها 5 هزار و 168 تن میلگرد کلاف وارد کرده است، درحالیکه سال گذشته هیچ وارداتی نداشت.