تاثیر افزایش قیمت دلار بر آهن

۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
تاثیر افزایش قیمت دلار بر آهن

تاثیر افزایش قیمت دلار بر آهن

بر اساس گزارشات به دست آمده از بازار در هفته گذشته، دلار با قیمت 50 هزار تومان در بازار آزاد خرید و فروش شد. این تغییر قیمت ناگهانی در هفته اول اسفند ماه دور از انتظار مسئولین کشور بود. به همین دلیل مرکز خرید و فروش ارز و طلا توسط رئیس کل بانک مرکزی آقای فرزین راه اندازی شد. ایشان در روز دوشنبه هفته اول اسفند ماه 1401 اعلام کرد: قیمت صحیح دلار از طریق مرکز خرید و فروش اعلام می شود و قیمت بازارآزاد مورد تایید ایشان نمی باشد.
با وجود اینکه اقدامات زیادی از سمت مسئولین در راستا اهداف سال آینده برای کاهش قیمت دلار صورت گرفته است، مردم در حال تبدیل پول خود به کالا هستند. چرا که نرخ سود بانکی از نرخ تورم داخلی بسیار کم تر است و مردم چاره ای جز خرید کالا برای حفظ ارزش پول خود ندارند.
رفته رفته هرچه قدر جلو می رویم تقاضا برای کالا افزایش پیدا می کند و قیمت ها گران تر خواهد شد. به همین دلیل صنایع نیز با چالش های زیادی در تعیین قیمت روز تولید خود دارند. آنها نیز برای حفظ ارزش پول خود مجبور هستند ان را تبدیل به کالا کنند و در غیر این صورت از تورم جا می ماند.
آهن یکی از یکی از مواد مهم و حیاتی در تولیدات و صنایع می باشد. آهن آلات نیز روز به روز گران تر می شوند و به همین منوال به هزینه های صنعت و ساخت و ساز افزوده می شود.
میلگرد یکی از قطعات مهم در ساختمان سازی و صنایع می باشد که این تورم و چالش های برق و گاز منجر به افزایش قیمت آن با بیش از 26 هزارتومان شده است. مهم ترین علت افزایش قیمت این مقطع تقاضای مردم برای خرید و عدم پاسخ گویی کارخانه می باشد. به همین دلیل قیمت میلگرد جنبه رقابتی پیدا کرده است. در این روزها مردم و تاجران همه ی سرمایه خود را به کالا تبدیل کرده اند تا در آینده با افزایش قیمت دلار دچار ضرر و زیان بیشتری نشوند.
احتمال کاهش قیمت ها در بازار فولاد
این احتمال وجود دارد، نرخ تولیدات با رفع محدودیت منابع انرژی کارخانه ها افزایش یابد. اما ازهم قیمت فولاد از قیمت دلار جدا نخواهد بود. قیمت دلار با توجه به بدهی های سال 1401 و و نیاز خود به تامین عیدی بعید به نظر می رسد قیمت ها شکسته شود و اینجور که پیداس دولت با کمبود بودجه مواجه است.
اما آنچه به طور قطعی می توان گفت این است که قیمت ها در سال آینده روندی کاملا صعودی خواهد داشت.
تورم جهانی بازار فولاد و دلار
از آنجایی که روسیه و اوکراین کماکان در جنگ می باشند و احتمال جنگ بین چین و آمریکا، روزانه تنش های زیادی از سمت دولت های عربی به روسیه و چین دو قطب بزگ تولید فولاد وارد می شود که منجر به گرانی و افزایش نرخ جهانی بازار فولاد شده است. با این روندی که در پیش است، گرانی و افزایش قیمت ممکن است ادامه دار باشد و رفته رفته مردم در سراسر جهان توانایی خرید خود را از دست دهند.
تحریم های شدید غرب علیه روسیه و چین و کمبود انرژی در اروپا، عوامل انگیزه این دو کشور از ادامه جنگ و خشونت می باشد. با افزایش قیمت دلار و ادامه این روند، کارخانه ها و تولید کننده های داخلی تمایل به صادرات مقاطع فولادی به بازار جهانی و دریافت دلار به جای ریال دارند.
بر این اساس ممکن است صادرات افزایش یابد و تقاضای داخلی در الویت دوم قرار دارد و نتیجه این امر گرانی مقاطع فولادی است که در زمینه مسکن و ساختمان سازی نیز تاثیر گذار است.