قیمت نجومی میلگرد و تیرآهن

۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
قیمت های نجومی میلگرد و آهن و تاثیری که بر بازار دارد.

قیمت نجومی میلگرد و آهن

قیمت نجومی میلگرد و آهن

دبیر کانون سراسری انبوه سازان اعلام کرد: قیمت مصالح ساختمانی با افزایش قیمت دلار از آذرماه تاکنون روبه افزایش است و اوج آن هفته اول بهمن ماه و اسفند بود.

به گفته ایشان: در مصالح ساختمانی فولاد بیشترین افزایش قیمت را داشته است به صورتی که با افزایش قیمت دلار در کشور یک قلم کالا در فولاد تا 90 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت فولاد، نرخ ارز می باشد که تاثیرات روانی زیادی در خرید و فروش ها دارد و منجر برعرضه و تقاضای هیجانی و تغییر قیمت می شود. از دیگر عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت آهن اقتصاد کلان کشوهای مهم فولادی از جمله چین، روسیه و آمریکا می باشد. از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار در قیمت آهن، هزینه حمل و نقل می باشد.

قیمت مقاطع فولادی از ابتدا سال 1401 تاکنون چیزی حدود دو برابر و حتی بیشتر شده است که این امر در قیمت ساخت و ساز نیز تاثیر به سزایی داشته است. اتفاقی که در نهایت منجر به شوک قیمتی مسکن نوساز در ابتدا تابستان 1402 خواهد شد.

طبق بررسی های انجام شده قیمت تیرآهن سنگین سایز 18 ذوبی با وزن 228 کیلوگرم در تاریخ 6/4/1401 در محدوده 14 هزار و 100 تومان بود در تاریخ 11/12/1401 به چیزی حدود 31 هزار و 651 رسیده است و تقریبا میشه گفت ظرف 8 ماه دو برابر شده است.

یکی دیگر از اصلی ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی که در ساخت و ساز استفاده ی گسترده ای دارد، میلگرد می باشد به صورتی که برآورد هزینه ساخت یک ساختمان به حجم میلگرد آن دارد. این مقطع فولادی نیز رشد قیمتی زیادی داشته است. به صورتی که قیمت میلگرد 12 ذوبی با استاندارد A3 با وزن 11 کیلوگرم از 18 هزار و 200 تومان در تیر سال جاری به 29 هزار و 358 رسیده است  و چیزی حدود 11 هزار و 358 تومان رشد قیمتی داشته است.

لوله 10 میل هم در تیر سال جاری در محدوده قیمتی 32 هزار و 500 تومان بود که در 11/12/1401 به 60 هزار و 92 تومان رسید و عدد رشد قیمت این محصول 27 هزار و 592 تومان بوده است.

قیمت توری حصاری هم تغییر و افزایش داشته است. مفتول در اسفند با قیمت 40 هزار و 826 تومان به فروش رسید در حالی که در تیرماه 27 هزارتومان بود. جالب است بدانید قیمت قوطی 30*20 تولیدی از ورق فولاد مبارکه که ضخامت 2 میلی متری و وزن 9.5 کیلوگرمی داشته است از 23 هزار و 600 تومان در تیرماه به 40 هزار و 367 تومان در اسفند ماه رسیده است.

ترجیح صادرات از سمت شرکت ها

آقای محمد اقبالی که یکی از فعالان در حوزه مقاطع فولادی است گفت: تنها نرخ افزایش قیمت دلار در افزایش نرخ مقاطع فولادی تاثیرگذار نبوده است، بلکه شرکت های فولادی هم  در رشد این قیمت ها تاثیر گذار بوده اند.

ایشان گفت با عوامل دیگری نظیر قطع گاز و افت تولیدات کارخانجات، قیمت مقاطع فولادی رفته رفته افزایش پیدا کرد.

ایشان با اشاره به نرخ افزایشی قیمت ها گفت: در حالی که قیمت میلگرد در حال حاضر 30 هزارتومان است، فروردین ماه 15 هزارتومان بود که این نشان دهنده ی نرخ 2 برابری قیمت میلگرد می باشد. قیمت ورق، استیل و لوله نیز در محدوده 90 تا 100 هزارتومان بوده است که به 200 هزارتومان رسیده است. بنابراین با اتفاقی که افتاده است اغلب سرمایه داران بلخص آهن داران در سال 1402 ترجیح می دهند سرمایه خود را حفظ  کنند. این امر موجب می شود عرضه محصولات فولادی به بازار کم شود و تقاضا بالا برود و قیمت ها نیز افزایش یابند.

آقای اقبالی اضافخ کرد: لازم به ذکر است که بدانید قیمت ملک در این مدت 40 تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است که مهم ترین عامل رشد قیمت مسکن، رشد قیمت مقاطع فولادی است. در خودرو هم به دلیل افزایش قیمت فولاد، افزایش چشم گیری داشته ایم.

ایشان بیان داشت: از آنجایی که هر ساله در ابتدای آن شاهد خواهیم بود که تولید کنندگان قیمت های خود را افزایش می دهند، قیمت فولاد نیز کاهش پیدا نخواهد کرد مگر اینکه اتفاقی در بخش اقتصادی و سیاسی کشور رخ بدهد.

آقای اقبالی در پاسخ به یکی از منتقدان که اعلام داشت، این مقطع فولادی تولید داخل می باشد و چرا دلار بر آن باید تاثیر گذار باشد گفت: ایران در زمینه فولاد پیشرفت قابل توجهی کرده است که به دلیل جریمه دامپینگ در سال 2015-2016  نمی تواند آن را به هر کشوری بفروشد جز کشورهای حوزه خلیج فارس و برای حضور در بازار باید با نرخ های بین المللی هماهنگ باشد.