بررسی نقاط قوت و فرصت‌های پیش روی صنعت سنگ آهن در ایران

۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
در این خبر به بررسی نقاط قوت و فرصت های صنعت سنگ آهن خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، به دلیل اینکه معدن و معدن کاری از مهم ترین فعالیت های درآمدزا بشر به حساب می آیند در سراسر جهان هر روز بیشتر از قبل به این حوزه اهمیت داده می شود. بعد از نفت، سنگ آهن دومین ماده مهم محسوب می شود که برای تولید فولاد خام ماده ای اساسی محسوب می گردد.

این ماده بسیار مهم پایه و اساس زیر ساخت های جهانی و حتی ایران است. امروز ایران کشور عزیزمان در مسیر بلند پروازی فولاد بیش از هر زمان دیگر نیاز به سنگ آهن دارد. به عنوان مثال با 162 میلیون تن سنگ آهن نزدیک به 55 میلیون تن فولاد می باشد. اما این صنعت در کشور دچار چالش هایی نظیر مشکل سوخت و انرژی،  مشکلات حمل و نقل و چالش های بهره برداری حداکثری سنگ آن است که منجر به دور از دسترس قرار گرفتن هدف فولادی شده است.

بازیگران اصلی سنگ آهن دنیا

کشورهای چین، برزیل و استرلیا از بازیگران اصلی استخراج سنگ آهن در دنیا محسوب می شوند. کشور ایران در جایگاه نهم این جدول قرار دارد و 2 درصد از سهم استخراج دنیا را به خود اختصاص داده است.

استرلیا به دلیل موقعیت مکانی که دارد و دسترسی آن به آب های آزاد توانسته بیشترین سهم استخراج سنگ آهن را به خود اختصاص دهد.

کشور روسیه نیز ذخایر زیادی دارد اما به دلیل عدم دسترسی به آب های آزاد و هزینه های بسیار بالا در حمل و نقل، استخراج کم تری نسب به استرلیا داشته باشد و جایگاه آن کم تر باشد.

وضعیت ایران از نظر استخراج سنگ آهن

فلات مرکزی، بیشترین معادن را کشور دارد. مهم ترین معادن کشور شامل گل گهر، چادرملو و سنگان می شود.

سنگ آهن در ایران چه جایگاهی دارد؟

29 درصد ارزش بازار سهام در کشور را فلزات اساسی تشکیل می دهند. جالب است که بدانید 40 درصد از میزان 29 درصد را سنگ های آهنی تشکیل می دهند. ایران در بازار سرمایه، میزان ارزشی که به خود اختصاص داده است بیش از 11 درصد می باشد. به همین علت در حوزه فلز، سنگ آهن از همیت ویژه ای برخوردار است.

بیشترین درآمد از سنگ آهن توسط معادن گل گهر، چادرملو، گوهر زمین در ایران بوده است. شرکت های دیگر در جایگاه های بعدی از این سه شرکت قرار می گیرند.

تحلیل گر فلزات و معادن آقای مسعود جعفری، در رابطه با صنعت سنگ آهن کشور گفت: عمده سنگ آهن استخراجی در ایران تا عمق 200 متر بوده است که این یک مزیت مهم محسوب می شود. از نظر نیروی انسانی و فرایند استخراج و سطحی بودن معادن نسبت به دنیا دارای مزیت هستیم اما در خصوص ماشین آلات و تجهیزات با مشکل و کم بود مواجه هستیم. در حال حاضر محصولات با نرخ خوبی به فروش رسیده است و حاشیه سود آن 60 درصد بوده.

ایشان اضافه کرد: طبق تصمیم سیاست گذار تصمیم گرفته شده است در بخش سنگ آهن، نرخ نهایی به نرخ جهانی وصل شود، زیرا نرخ فولاد در دنیا بر اساس سنگ آهن بالا و پایین می شود. در حال حاظر سهمیه شرکت ها در بورس کالا تعیین شده است و تعرفه حذف شده تا با این فرصت شرکت ها بتوانند محصولات خود را در داخل و خارج به راحتی به فروش برسانند.

ایشان در ادامه صحبت های خود به کم بود تجهیزات اشاره کرد و تکنسین و دانش فنی را در این صنعت بسیار مهم دانست.

ایشان خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت تولید فولاد سازان در آینده، فرسودگی ناوگانی معادن و محدودیت ها ی حمل و نقل تهدید های بزرگی برای سنگ آهن محسوب می شوند.