تفاوت میلگرد سبک و سنگین

۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
همیشه برای مخاطب این سوال پیش آمده میلگرد سبک بهتر است یا میلگرد سنگین؟ کدام نوع میلگرد را خرید کنم؟ میلگرد سبک قطری در بازه 8،10 و 12 میلی متر دارد و میلگرد سنگین از 14 تا 32 میلی متر قطر دارد.

میلگرد سبک بهتر است یا سنگین؟

فهرست مطالب:

میلگرد سبک چیست؟

میلگرد سنگین چیست؟

آیا پایین بودن وزن میلگرد سبک به معنای بی کیفیت بودن آن است؟

کاربرد میلگرد سبک چیست؟

کاربرد میلگرد سنگین چیست؟

کارخانه‌های تولید کننده میلگرد سبک و سنگین 

بررسی تفاوت میلگرد سبک و سنگین

استاندارد 3132 تولید میلگرد ایران

نتیجه گیری

سوالات کاربردی

میلگردها یکی از اصلی ترین و مهم ترین مقاطع فولادی هستند که استفاده از آن‌ها در مقاوم سازی و استحکام بخشی به سازه مهم و ضروری است. برای افرادی که قصد استفاده از میلگرد را دارند نوع آن اهمیت زیادی دارد. میلگردها از لحاظ وزنی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی می‌شوند. شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که میلگرد سبک برای ساخت و ساز بهتر است یا میلگرد سنگین؟ کدام یک را باید استفاده کرد؟ 

میلگرد سبک چیست؟

وزن میلگرد باید طبق بازه ی مشخص شده در جدول استاندارد و جدول اشتال جهانی باشد. در صورتی یک میلگرد وزنی کمتر از بازه ی تعریف شده داشته باشد به آن میلگرد سبک می گویند. میلگرد سبک معمولا قطری بین 8،10 و 12 میلی متر دارد. کارخانه ها دنبال بالا بردن سطح کیفیت میلگرد سبک هستند طوری که در بسیاری از موارد کیفیت میلگرد سبک بالاتر از میلگرد سنگین است. سبک وزن بودن یک میلگرد هم باید بر اساس بازه ی استاندارد باشد به صورتی که بتواند پاسخگوی بارگذاری در سازه باشد در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. این نکته مهم را هم باید در نظر بگیرید که طول، قطر و سایز میلگرد به وزن آن بستگی دارد و در صورتی که وزن میلگرد کمتر از حد استاندارد باشد باعث کاهش قطر، طول و حتی تغییر در نوع آج میلگرد شود.

میلگرد سنگین چیست؟

میلگرد سنگین به میلگردی گفته می‌شود که وزن آن در محدوده ی بالاتری از بازه ی تعریف شده در جدول استاندارد است. به طور کلی میلگردهایی که در بازه 14 تا 32 میلی متر قرار داشته باشند را میلگرد سنگین می‌گویند. تولید میلگرد سنگین راحت از میلگرد سبک است و به همین خاطر بیشتر کارخانه‌ها میلگرد سنگین را تولید می‌کنند. نوعی استاندارد برای میلگردها تعریف می‌شود که به آن استاندارد روسی یا GOST گفته می‌شود. در این استاندارد میلگردهایی با گرید A3 و A4 را میلگرد سنگین می‌گویند. 

آیا پایین بودن وزن میلگرد سبک به معنای بی کیفیت بودن آن است؟

در صورتی که این محصول با به روز ترین تکنولوژی دنیا و با کیفیت بالا و طبق استاندارد های جهانی ساخته شود به طور یقین پاسخ منفی است و حتی قیمت میلگرد سبک از میلگرد سنگین بیشتر خواهد بود. به همین دلیل قبل از خرید این نوع میلگرد باید از کارخانه تولید کننده آن اطمینان حاصل کنید. 

کاربرد میلگرد سبک چیست؟

طبق عقیده بسیاری از افراد، میلگرد ساده به علت وزن سبکی که دارد در صنعت ساخت و ساز مفید نیست. اما اگر  میلگرد سبک طبق استاندارد خاصی تولید شود، بیشتر برای تقویت سازه استفاده می شود اما در مواردی که کاملا موارد مهم و اساسی رعایت شود، برای سازه هم استفاده می شود.

 از این میلگرد در بعضی موارد برای حفاظت ساختمان استفاده می شود.این نوع میلگرد به علت وزن سبک و میزان کربن کمی که دارد در بخش‌هایی که نیاز به خم کاری دارد به وفور استفاده می‌شود. 

کاربرد میلگرد سنگین چیست؟

میلگرد سنگین دارای کربن بیشتری است به همین دلیل ترد و شکننده است. از میلگرد سنگین برای افزایش مقاومت کششی سازه های بتنی و بتن استفاده می شود. از آنجایی که وزن این میلگرد بالا است و ترد و شکننده است برای خمکاری مناسب نمی باشد و در پیاده سازی سازه هم باید این نکته مدنظر گرفته شود. از این میلگرد برای بخش هایی از سازه که تحت فشار بیشتری است، میتوان استفاده کرد.

کارخانه‌های تولید کننده میلگرد سبک و سنگین 

در بخش قبلی گفتیم که فرآیند تولید میلگرد ساده پیچیدگی خاص خودش را دارد و از این حیث تولید آن سخت تر خواهد بود. بنابراین کارخانه‌های خاصی اقدام به تولیدی این نوع میلگرد می‌کنند. کارخانه ظفر بناب، آناهیتا گیلان و راد همدان از جمله مهم ترین کارخانه‌هایی هستند که تولید کننده میلگرد سبک هستند. 

میلگرد سنگین اما ساخت راحت تری دارد و بیشتر کارخانه ها اقدام به تولید آن می‌کنند. کارخانه ذوب آهن اصفهان، فولاد میانه از مهم ترین کارخانه های تولید میلگرد سنگین هستند.  

بررسی تفاوت میلگرد سبک و سنگین

اکنون با مفهوم هر کدام از این میلگردها آشنا شدید، باید به بررسی تفاوت هر کدام از آن‌ها بپردازیم:

  • در رابطه با قیمت این دو نوع میلگرد باید گفت که در صورت محاسبه قیمت میلگرد به صورت کیلویی، میلگرد سبک گران تر از میلگرد سنگین خواهد بود. اما اگر به صورت شاخه‌ای قیمت میلگرد محاسبه شود، میلگرد سنگین قیمتی به مراتب بالاتر خواهد داشت.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع میلگرد سایز آن‌ها است. میلگرد سنگین سایزی بین 14 تا 32 میلی متر دارد این در حالی است که میلگرد سبک سایزی بین 8،10 و 12 میلی متر دارد. 
  • میلگرد سنگین به علت وزن بالاتری که دارد، استحکام به مراتب بیشتری نیز خواهد داشت. 
  • از لحاظ گرید نیز میلگردهای A1 و A2 به میلگرد سبک و میلگرد با گرید A3 و A4 به میلگرد سنگین اختصاص دارد. 

استاندارد 3132 تولید میلگرد ایران

این استاندارد برای میلگردهای فولادی گرم نورد دیده در سال 1369-1368 انتشار یافت. و در سال 1396 به دنیا معرفی شد. در این استاندارد کاملا خصوصیات شیمیایی، مکانیکی، نشانه گذاری، پروسه تولید، نشانه گذاری و تمام موارد مربوط به میلگرد دقیق اعلام شده است.

نتیجه گیری:

میلگرد سنگین و سبک هریک با یکدیگر تفاوت ظاهری، وزنی و حتی قیمتی با یکدیگر دارند و در سازه به وجود هردو نیاز است. پس هیچ یک بر دیگری برتری ندارد بلکه بسته به نیاز ما استفاده از هریک مشخص می شود.

سوالات کاربردی

کارخانه ها تولید میلگرد سبک در ایران کدام است؟

  • فولاد کیان فولاد ابهر
  • فولاد ظفربناب
  • فولاد اروند
  • فولاد سیرجان حدید
  • فولاد آناهیتا گیلان
  • فولاد راد همدان

کدام کارخانه ها میلگرد سنگین تولید می کنند؟

  • ذوب آهن اصفهان
  • جهان فولاد سیرجان
  • مجتمع فولاد خراسان (نیشابور)
  • فولاد میانه
  • سیادن ابهر
  • نتیجه گیری

نتیجه گیری:

میلگرد سنگین و سبک هریک با یکدیگر تفاوت ظاهری، وزنی و حتی قیمتی با یکدیگر دارند و در سازه به وجود هردو نیاز است. پس هیچ یک بر دیگری برتری ندارد بلکه بسته به نیاز ما استفاده از هریک مشخص می شود.