میلگرد HSD چیست؟

۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
میلگرد HSD  یک میلگرد آجداری است که طی فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود و از آن برای تقویت و استحکام در بتن استفاده می شود.

خمکاری میلگرد چیست؟

فهرست مطالب:

میلگرد HSD چیست؟

آشنایی با انواع میلگرد

ویژگی ها و مشخصات میلگرد HSD

بررسی ویژگی‌های میلگرد فولادی تقویت شده

سوالات کاربردی

میلگرد HSD چیست؟

میلگرد HSD ، میلگردی با استحکام بسیار بالا می باشد. این میلگرد به معنای High Strength Deformed Bars به معنا میله های تغییر شکل یافته با استحکام بالا است که مخفف آن HSD  می باشد. از این نوع میلگرد به طور گسترده‌ای در صنعت ساختمان سازی برای تقویت سازه استفاده می شود. در ادامه به صورت کامل با این میلگرد آشنا می شوید:

آشنایی با انواع میلگرد

در ابتدا لازم است که با انواع میلگرد آشنا شوید. در کل مقاطع فولادی از نوع میلگرد، به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند این دسته بندی بر اساس شکل ظاهری میلگردها انجام می‌شود. در ادامه به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

میلگرد ساده

این نوع میلگرد هیچ گونه شیار، آج و برجستگی در سطح خود ندارد. به عبارتی دقیق تر این میلگرد سطحی صاف، یک دست و بدون آج دارد. میلگرد ساده دارای مقاومت کمتری نسبت به میلگرد آجدار است و بیشتر برای جوشکاری و خمکاری مناسب است. از آنجایی که از این میلگرد بیشتر در صنایع خودروسازی استفاده می شود به آن میلگرد صنعتی نیز می‌گویند. لازم به ذکر است از میلگرد ساده برای زیباسازی نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می‌شود. 

میلگرد آجدار

این نوع میلگرد بر روی سطح خود دارای برجستگی و شیار می باشد. به عبارتی دقیق تر به دلیل وجود آج در سطح میلگرد به آن میلگرد آج دار می گویند. از این نوع میلگرد بیشتر در ساختمان سازی برای تقویت بتن در سازه استفاده می شود.

میلگرد HSD

یک میلگرد میلگرد آجدار است که به روش نورد گرم تولید می شود و دارای استحکام کششی و فشار بسیار بالایی است. این نوع میلگرد به دلیل استحکام بالایی که دارد نیاز به استفاده از میلگرد های تقویتی در سازه را کاهش می دهد و منجر به کاهش آرماتور در سازه می شود. میلگرد HSD  در سایز 4 تا 50 میلی متر تولید می شود. در حقیقت استفاده از این نوع میلگرد در ساخت و ساز تعداد آرماتور کلی به کار رفته در سازه را تا حدود زیادی کاهش می‌هد. 

ویژگی ها و مشخصات میلگرد HSD

  • این نوع میلگرد دارای مقدار کربن پایینی است و همین امر میلگرد HSD را به بهترین گزینه برای جوشکاری تبدیل کرده است. 
  • از دیگر ویژگی‌های این میلگرد قابلیت شکل پذیری و استحکام بالای آن است.
  • این نوع میلگرد استحکام اتصال عالی در هنگام به کارگیری در بتن دارد.
  • میلگرد HSD ، استحکام کششی کششی بالایی دارد.
  • دامنه کاربرد این نوع میلگرد بسیار گسترده است و کاربردهای زیادی  در صنایع مختلف به خصوص در ساخت سازه، پل و صنعت دارد.
  • انعطاف پذیری این میلگرد بسیار بالا می باشد و برای خم کاری و شکل دهی نیز مناسب می باشد.
  • و آخرین ویژگی آن وزن کم میلگرد می باشد. از این میلگرد برای فشرده سازی و تقویت تنش هم استفاده می شود.
  • میلگرد HSD  برای استفاده در کارهای بتن غلتکی به صرفه و اقتصادی می باشد.

بررسی ویژگی‌های میلگرد فولادی تقویت شده

میاگرد های تقویت شده حاصل از نورد گرم می باشند که با استفاده از مواد فلزی مختلفی(ضایعات آهن یا سنگ آهن) تولید می شوند. میلگرد باید نوعی نماد شناسایی داشته باشد تا به وسیله آن متوجه شد چه نوع میلگرد و از چه کارخانه ای است. انجمن آزمایش و مواد آمریکا، استانداردی را ایجاد کرده است که مطابق با آن شناسایی میلگرد ساده می شود: در صورتی که میلگرد از شمش فولادی  به دست آمده باشد با حرف N  نمایش داده می شود و در صورتی که قابلیت جوشکاری داشته باشد با W  نمایش داده می شود. درجه میلگرد نیز باید درج شود که اصولا 60 یا 75 درجه  می باشد. و در درجه متریک 420 یا 520 می باشد. این عدد قدرت عملکرد میلگرد را نشان می دهد.

نماد کارخانه ی سازنده میلگرد باید درج شود که اصولا یک حرف ساده می باشد. نکته: میلگردهای فولادی تقویت شده که مقاومت کم تری دارند تنها دارای سه علامت می باشند که نوع فولاد مورد استفاده، اندازه میلگرد و نورد تولید کننده میلگرد را نمایش می دهد. در صورتی که یک میلگرد دارای یک خط باشد به معنی این است که میلگرد تحت فشار PSI 60000  می باشد و در صورتی که دارای دو خط باشد، میلگرد تحت 75000 PSI  می باشد.

سوالات کاربردی:

میلگرد HSD چیست؟

یک میلگرد میلگرد آجداری است که به روش نورد گرم تولید می شود و دارای استحکام کششی و فشار بالایی است.

انواع میلگرد کدام است؟

میلگرد ساده

میلگرد آجدار

میلگرد ساده چیست؟

میلگردی است که هیچ گونه شیار و برجستگی در سطح خود ندارد.  به عبارتی دقیق تر این میلگرد سطحی صاف، یک دست و بدون آج دارد.