لوله فولادی چیست؟

۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
در این مطلب درمورد انواع لوله‌های فولادی در صنعت ساخت و ساز و اصطلاحات مورد استفاده در این زمینه آشنا می‌شوید. 

 

فهرست مطالب

کاربرد لوله فولادی در ساخت و ساز

بررسی لوله‌های فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی

آشنایی با اصطلاحات رایج در لوله فولادی

نکاتی که قبل از خرید لوله فولادی باید به آن توجه کنید

معرفی کارخانه‌های تولید کننده لوله فولادی

کاربرد لوله فولادی در ساخت و ساز

همانطور که می‌دانید لوله فولادی یکی از پرمصرف ترین محصولات هم برای ساختمان سازی و هم برای مصارف کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آید. به همین دلیل بسته به نوع کاربری، در مدل‌ها و جنس‌های متفاوتی تولید می‌شود. به دلیل اهمیتی که این محصول در صنایع مختلف دارد، سعی کردیم در این مقاله مهم‌ترین نکات جهت خرید لوله را به شما بگوییم و انواع لوله‌های فولادی را بررسی کنیم. در این حین اگر سوالی در زمینه‌ی لوله‌های فولادی برای شما ایجاد شد با کارشناسان ما ارتباط بگیرید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. 

بررسی لوله‌های مورد استفاده در ساختمان سازی

هنگامی که فرآیند ساخت و ساز در حال تکمیل شدن است؛ وجود لوله‌ی با کیفیت اهمیت زیادی دارد. در همین مرحله اقدام به لوله کشی ساختمان می‌شود. مهم‌ترین وظیفه این لوله‌ها، انتقال آب به طبقات، تامین گرمای ساختمان، انتقال گاز به داخل ساختمان است. از لوله‌های فولادی به علت گستره‌ی کاربری که دارند برای پروژه ساختمان سازی استفاده می‌شود. برای ساخت سازه و به خصوص ساختمان، باید از لوله‌هایی که مقاومت مناسبی دارند استفاده کرد. به طور کلی لوله فولادی برای ساخت و ساز مناسب است. لوله‌های فولادی جنس‌های متفاوتی دارند. شما می‌توانید با درنظر گرفتن نیاز خود، اقدام به خرید هریک از این لوله‌ها کنید.

 

لوله‌های سیاه از جنس فولاد

در اینجا باید گفت که دو نوع لوله برای انتقال گاز وجود دارد که به آن‌ها لوله توکار و روکار می‌گویند. این دو، در دسته‌ی لوله‌های سیاه قرار می‌گیرند و از نظر جنس با یکدیگر متفاوت هستند. این لوله به دلیل قیمت پایینی که دارد برای لوله کشی گاز ساختمان به صورت توکار و روکار استفاده می‌شود. لوله سیاه که از دسته‌ی لوله فولادی است، معمولا به عنوان تست استفاده می‌شود. انجام این کار فواید زیادی دارد؛ زیرا هم باعث عدم نشتی  گاز می‌شود و هم در صورت بروز حوادث، بیمه جبران خسارت خواهد کرد. به این مورد توجه کنید که اگر برای لوله کشی ساختمان از لوله‌های گازی تست نشده استفاده کنید و دچار خسارت شوید، بیمه هیچ گونه هزینه‌ای را تقبل نخواهد کرد. پس حتما از لوله‌هایی که تاییدیه دارند استفاده کنید. 

لوله‌های گالوانیزه

این نوع لوله‌ها به دو دسته‌ی لوله‌ از جنس فولادی و آهن تقسیم بندی می‌شوند. لوله های گوانیزه‌ فولادی مقاومت زیادی در برابر مواد اسیدی ندارند و خیلی زود دچار خوردگی می‌شوند. این دسته از لوله‌ها از فولاد نرم تولید می‌شوند و اغلب برای لوله کشی سرویس بهداشتی به کار می‌روند. در مقابل، لوله‌های گالوانیزه آهنی وزنی سبک دارند و به رنگ خاکستری تولید می‌شوند. این نوع لوله ها مقاومت فشاری بالایی دارند اما به مقدار کمی دچار خوردگی و رسوب می‌شوند. به علت دارا بودن این خاصیت، از این لوله‌ها برای ساختمان سازی به ندرت استفاده می‌شود. نکته‌ی مهمی که در رابطه این لوله‌ها یعنی لوله فولادی گالوانیزه آهنی باید دانست، این است که آن‌ها را نمی‌توان با جوش دادن به یکدیگر متصل کرد؛ زیرا در حین انجام فرآیند جوشکاری، دود غلیظی ایجاد می‌شود که سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

لوله‌هایی با جنس پلی پروپیلن

این لوله‌ها در دسته‌ی لوله‌های فولادی با جنس پلی پروپیلن هستند. لوله‌های پلی پروپیلن به رنگ‌های سبز و سفید تولید می‌شوند که ظاهری شبیه به پلاستیک فشرده دارند. وزن لوله‌هایی با این جنس، کم است و همین امر باعث شده که حمل و نقل و نصب آن به راحتی صورت پذیرد. یکی از ویژگی‌های بارز لوله‌های پلی پروپیلن به رنگ سبز، مقاومت بالا در برابر یخ زدگی، ضربه، رسوب، خوردگی و پوسیدگی است. به دلیل وجود این خواص، از این لوله‌ها به وفور در ساختمان سازی استفاده می‌شود. 

لوله فولادی از جنس پلی پروپیلن استحکام بسیار بالایی دارد به طوری که مواد اسیدی و بازی به آن‌ها آسیب وارد نمی‌کند. علاوه بر این مواردی که گفتیم؛ لوله‌های پلی پروپیلن مقاومت فشاری بالایی دارند و به همین علت در برابر ضربات وارده؛ مقاومت بالایی از خودشان نشان می‌دهند. وجود این خاصیت باعث شده که از لوله‌های پلی پروپیلن در صنعت ساختمان سازی استفاده گسترده‌ای شود. لازم به ذکر است که این لوله به نام لوله تک لایه و لوله PP نیز در بازار شناخته می‌شود. 

لوله با جنس چدن 

ساختار این لوله‌ها از چدن است و با توجه به نوع کاربری در شکل، ابعاد، اتصالات و نوع آلیاژ به کار رفته تفاوت خواهند داشت. این لوله نیز از مقاومت بالایی در برابر ضربات وارده برخوردار است. این نکته را در نظر بگیرید که لوله چدنی نسبت به آهنی کمتر در معرض فرسایش قرار می‌گیرد. 

برای رفع گرفتگی لوله فولادی از جنس چدن، می‌توان از دستگاه تراکم هوا استفاده نمود. به علت وجود مواد شیمیایی در لوله‌های فاضلاب، این لوله خیلی زود دچار فرسودگی می‌شود. این مورد را می‌توان یکی از اصلی ترین معایب لوله چدنی به شمار آورد.

این مورد را در نظر بگیرید که قیمت این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌ی فلزی ارزان تر است. نصب این لوله زمان زیادی می‌برد. مواد شیمیایی موجود در فاضلاب‌ها بر روی این لوله‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و باعث زنگ زدگی لوله خواهد شد. پس توجه داشته باشید اگر می‌خواهید لوله کشی فاضلاب را انجام دهید، از لوله چدنی استفاده نکنید. به علت وزن بالای این لوله‌ها، پیوند آن‌ها با دیگر یراق آلات و اتصالات به سختی انجام خواهد شد. این لوله‌ها معایبی دارند که معمولا به ندرت از بین می‌روند پس معمولا در ساختمان سازی از آن‌ها استفاده نمی‌شود. در بعضی مواقع پیمانکار ساختمان با صلاح دید خودش، از این جنس لوله استفاده می‌کند.

آشنایی با اصطلاحات رایج در لوله فولادی

حالا که درمورد انواع لوله‌های مناسب در پروژه ساخت و ساز آشنا شدید، نوبت به آشنایی با اصطلاحات رایج در این زمینه است. دانستن این اصطلاحات خرید شما را راحت تر می‌کند.

سایز لوله‌های مورد استفاده در پروژه‌های عمرانی

 در اینجا باید بدانید منظور از سایز لوله، قطر خارجی آن است. این مورد یکی از پارامترهای اصلی و مهم پیش از خرید حساب می‌شود. با در نظر گرفتن مکانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، قطر مناسب را خریداری کنید. هر لوله دارای قطر خارجی و داخلی است. منظور از قطر خارجی، فضای بیرونی لوله است و قطر داخلی، به حجم سیالی که در لوله جریان دارد می‌گویند. 

ضخامت لوله‌های مناسب در پروژه‌ها

در مورد پارامتر ضخامت این نکته مهم است، به حد فاصل قطر خارجی تا قطر داخلی، ضخامت می‌گویند. دانستن ضخامت لوله اطلاعات شما را در مورد وزن آن تکمیل می‌کند. در حقیقت ضخامت لوله یکی از اصلی ترین موارد برای سنجش وزن لوله به شمار می‌آید. 

جنس و آلیاژ به کار رفته در ساختار لوله 

لازم به ذکر است لوله‌ها به دلیل کاربرد متنوعی که دارند، در جنس‌های متنوعی ساخته و تولید می‌شوند. اکثر لوله‌هایی که در بازار موجود هستند، پلاستیک و فولاد است. دلیل موجودی بالای لوله فولادی، مزایای آن است که در بخش‌های قبل قید کردیم. به عنوان مثال، لوله‌هایی که برای آب‌رسانی به ساختمان استفاده می‌شوند معمولا ترکیبی از پلاستیک و فولاد هستند تا هم از قیمت مناسبی برخوردار شوند و هم مقاومت خوبی در برابر املاح موجود در آب داشته باشند.

لوله تست شده و صنعتی 

در برخی از کارخانه‌های ساخت لوله، محصولات تولیدی باید تست‌های دوره‌ای و مشخص شده‌ای را پشت سر بگذراند تا از لحاظ نواقص و معایب احتمالی بررسی شوند. به این لوله‌هایی که تست تایید را پشت سر گذاشته‌اند، لوله فولادی تایید شده می‌گویند. در مقابل، برخی از لوله‌ها در بازار مصرف موجود هستند که فاقد این گونه تاییدیه‌ها می‌باشند؛ به این دسته از لوله‌ها، صنعتی می‌گویند.

لوله‌های درزدار و مانیسمان

لازم به ذکر است یکی از اصلی ترین و رایج ترین اصطلاحات در هنگام خرید لوله، درزدار و مانیسمان است. در حقیقت هدف از استفاده این واژه‌ها بیان نحوه‌ی تولیدی این لوله‌ها است. به طور کلی دو روش برای تولید لوله وجود دارد. در روش اول لوله‌ها از ورق‌هایی به جنس فولاد ساخته می‌شوند. پس از اینکه لوله‌ها تغییر شکل پیدا کردند؛ دو لبه ورق به صورت طولی به یکدیگر جوش می‌خورند. در اثر این جوشکاری یک درز طولی در سرتا سر لوله ایجاد می‌شود. این درزها از بیرون و داخل کاملا قابل رویت هستند. دقیقا به همین علت، به لوله هایی از این نوع؛ درزداز می‌گویند. در روش دوم برای تولید لوله فولادی، به جای اینکه از ورق استفاده شود، از شمش‌هایی که شبیه به استوانه هستند بهره گرفته می‌گیرند. این امر باعث شده لوله‌هایی تولید شود که برخلاف روش قبل بدون هیچ درز و بریدگی باشند. همین موضوع سبب ایجاد قابلیت ویژه در لوله‌های مانیسمان می‌شود.

نکاتی که قبل از خرید لوله باید به آن توجه کنید

تا اینجا با انواع لوله‌های فولادی مناسب برای ساختمان سازی آشنا شدید و نکات مناسب در زمینه‌ی انواع لوله را دانستید. حالا می‌خواهیم راهنمای خرید لوله را به شما بگوییم. پس تا انتها همراه ما باشد. قبل از اینکه اقدام به خرید لوله کنید؛ موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دانستن نوع لوله اهمیت زیادی دارد. قبل از خرید حتما باید نوع لوله مورد نظرتان را تعیین کنید. شما بر حسب نیازی که دارید  این انتخاب را انجام دهید. 
  • توجه به اندازه لوله که با دو پارامتر قطر داخلی و خارجی تعیین می‌شود لازم و ضروری است؛ لوله باید متناسب با نیاز شما تعبیه شود. 
  • ضخامت لوله با وزن مخصوص آن سنجش می‌شود. در حقیقت ضخامت لوله با فشار سیال عبوری از آن تناسب دارد. 
  • این لوله‌ها بر اساس استاندارد خاصی تولید  می‌شوند. انتخاب استاندارد مناسب برای لوله فولادی تضمین کننده کیفیت و ایمنی است.

معرفی کارخانه‌های تولید کننده لوله

در نظر گرفتن اینکه کدام  کارخانه‌ لوله‌ها را تولید می‌کند، از مهم‌ترین فاکتورهایی است که قبل از انتخاب لوله باید به آن توجه شود. در ایران اختلافی در مورد استانداردهای تولید لوله وجود ندارد؛ به همین علت همه‌ی کارخانه‌ها لوله را بر حسب استاندارد خاصی تولید و روانه‌ی بازار می‌کنند. به طور کلی در ایران 6 کارخانه وجود دارد که به صورت کاملا تخصصی لوله سیاه تست شده تولید می‌کنند. کارخانه جات شناخته شده در زمینه تولید لوله، سپاهان در اصفهان، سپنتا در تهران و مرند و اهواز هستند. لازم به ذکر است کارخانه کچو در اصفهان هر دو نوع لوله فولادی یعنی توکار و روکار را در سایزها و ضخامت‌های مختلف روانه‌ی بازار می‌کند. کارخانه کیهان، آریاوا و یاران در عرصه تولید لوله گازی روکار فعال هستند و خط تولید توکار ندارند. در حال حاضر 4 کارخانه نورد و پروفیل ساوه، سپنتا، درپاد تبریز و نورد لوله سمنان به صورت اختصاصی در زمینه تولید لوله‌های گالوانیزه فعال هستند. 

کلام پایانی

در این مقاله با انواع لوله‌های فولادی مناسب در صنعت ساخت و ساز آشنا شدید. اصطلاحات و کاربرد هریک را بیان کردیم. در انتها نام کارخانه‌های تولید کننده لوله فولادی را برای سهولت انتخاب شما قید کردیم. برای داشتن خریدی مطمئن و با قیمت مناسب، می‌توانید با همکار آهن تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما آماده‌ی پاسخگویی به ششما عزیزان هستند.