بررسی مزایای کوپلر

۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
کوپلرها از جمله ابزارهای خوب و مناسب در ساختمان سازی هستند. در این محتوا از مزایای کوپلر گفتیم. 

 

فهرست مطالب

چرا باید کوپلر را انتخاب کنیم؟

دلیل استفاده از کوپلر چیست؟

نحوه رزوه کردن میلگرد برای قرار گیری در کوپلر چگونه است؟

مزایای استفاده از کوپلرها چیست؟

کلام آخر

چرا باید کوپلر را انتخاب کنیم؟

در مقاله‌ی قبل در مورد انواع کوپلر و کاربرد هر کدام در بخش‌های مختلف گفتیم. حالا باید این موضوع را به  شما بیان کنیم که علت انتخاب این نوع اتصالات برای ساختمان و سازه چیست و در ادامه مزایای کوپلر را به شما خواهیم گفت. تا آخر این مقاله با همکار آهن همراه شوید. 

دلیل استفاده از کوپلر چیست؟

در ابتدا باید این نکته را بگوییم که از این اتصال مکانیکی در انواع سازه‌ها استفاده می‌شود. در ساخت تیر، ستون، دیوار و حتی سقف ساختمان‌ها از آن استفاده گسترده‌ای می‌شود. این مورد را در نظر داشته باشید که از این اتصال باید طبق قوانین و ضوابط خاصی استفاده شود تا مشکلی در اجرای سازه و افزودن طبقات ایجاد نشود. 

قوانین و ضوابطی که برای اجرای کوپر وجود دارد طبق جدیدترین آیین نامه ساخت و ساز کشوری با عنوان "طرح اجرای ساختمان‌های بتن آرمه" شناخته می‌شود. طبق این قانون نحوه‌ی اجرای بتن آرمه و استفاده از کوپلر باید در جهت استحکام سازه و جلوگیری از لرزش آن در هنگام وقوع حوادث بیان شده است. یکی از مزایای کوپلر، تست راحت و سریع کنترل کیفیت است. بعد از ساخت کوپلر در انواع کارخانه‌های آهن و فولاد سازی، باید تست‌های کنترل کیفی این محصول انجام شود تا از لحاظ کاربری مشکلی نداشته باشد. 

همانطور که در مقاله قبل گفتیم، برای اینکه میلگردی بتواند درون این اتصال قرار بگیرد باید رزوه کاری شود. این کار توسط دستگاه مخصوصی انجام می‌شود. برای رزوه کاری باید از روش فرم دهی سرد استفاده شود که این کار توسط دستگاه‌های خاصی اجرایی خواهد شد. 

کوپلرها با استفاده از دستگاه‌های مکانیکی خاصی تولید می‌شود که این روش تولید بدون نیاز به عملیات حرارتی و سخت کاری دارد. دلیل استفاده‌ی گسترده از کوپلر نیز همین امر است که راحت تولید می‌‍شود و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. 

پس از آنکه رزوه کاری میلگرد انجام شد برای جلوگیری از خورده شدن آن‌ها در برابر انواع خطرات، لازم است از نوعی درپوش ضربه گیر استفاده شود. این موضوع یکی از اصلی ترین مزایای کوپلر و استفاده از آن به عنوان عایق ضربات است. 

از درپوش‌های پلاستیکی برای جلوگیری از ورود مواد خارجی به داخل کوپلر استفاده می‌کنند. 

نحوه رزوه کردن میلگرد برای قرار گیری در کوپلر چگونه است؟

فولادی که در ساخت کوپلر استفاده می‌شود نوعی فولاد با مقاومت بسیار بالا است که مشخصات فنی آن باید با فولاد نوع CK45 برابری کند. توجه کنید که مقاومت فولاد استفاده شده در ساخت کوپلر نباید کمتر از این نوع فولاد باشد.  یکی از دلایل استفاده از کوپلر، قرار گیری درست آرماتور و میلگرد درون سازه‌ی بتنی است. این مورد زمانی میسر می‌شود که نحوه‌ی بستن آرماتور رزوه شده به درون کپلر به درستی انجام شود. این امر باید تا آخرین رزوه در میلگرد اجرا شود. پس از اینکه میلگرد بسته شد، رزوه روی آرماتور نباید از بیرون کوپلر مشاهده شود. بدین منظور باید طول ناحیه‎‌ی داخلی رزوه شده‌ی کوپلر باید با طول رزوه میلگرد متناسب باشد. لازم به ذکر است یکی از اصلی ترین مزایای کوپلر ساخت خوب آن است که رزوه و آرماتور به راحتی در آن قرار می‌گیرد.

برای اینکه آرماتور رزوه شده را به کوپلر متصل کنیم نیازی به وجود گشتاور سنج نیست. با آچاری که مخصوص بستن کوپلر باشد این کار را می‌توان انجام داد. بسته شدن تا آخرین رزوه کوپلر به معنی اجرای صحیح این عملیات است. این نکته را در نظر بگیرید که طول رزوه های میلگرد در اطراف کوپلر نباید از نصف طول کوپلر بیشتر باشد .توجه به این نکته در هنگام بستن میلگرد به داخل کوپلر لازم و ضروری است. برای اینکه مطمئن باشید که این کار به درستی انجام شود، می‌توانید یک مانع مکانیکی در وسط کوپلر قرار دهید.

 یکی از دلایل استفاده از کوپلر، انجام سریع و راحت انواع اتصالات در سازه است. رزوه کردن میلگرد و کوپلر یک امر و فرآیند تخصصی بوده که از قبل باید آموزش‌های لازم به افراد داده شود. از دیگر مزایای کوپلر به وزن سبک و حمل راحت آن می‌توان اشاره کرد. 

این دسته از اتصالات مکانیکی برای میلگردهایی تا رده S400 مناسب است. اگر بخواهید از این اتصالات در ستون ساختمان‌ها استفاده کنید باید ظرفیت تحمل بارآن‌ها سنجیده شود. اگر ظرفیت حمل بار کم باشد باید از کوپلر دیگر استفاده شود. برای مشاهده‌ی انواع کوپلر به مقاله آشنایی با انواع کوپلر مراجعه کنید. 

توجه داشته باشید برای سازه‌های که قابلیت شکل پذیری بالایی دارند، استفاده از کوپلر زمانی مجاز است که این ابزار در هر بخش از اعضای ساختمان، به صورت یک در میان اجرا شود. باید فاصله کوپلرها در میلگردهای مجاور در امتداد طول سازه و اعضای مختلف سازه کمتر از 600 میلی متر نباشد. 

یکی از مزایای کوپلر استفاده از آن‌ها در هر بخش از سازه است که به همین دلیل مورد توجه اکثر طراحان ساختمان قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از کوپلرها چیست؟

 

در بخش قبل برخی از مزیت‌های کوپلر را قید کردیم. حالا می‌خواهیم دقیق تر و تخصصی تر به این موضوع بپردازیم. 

  • استفاده از کوپلرها بسیار ساده و آسان است. ماهیت این گونه اتصالات به صورتی است که به راحتی درون میلگردهای سازه قرار می‌گیرد و به راحتی قابل استفاده است. استفاده از این اتصالات سرعت انجام کار را نیز بیشترمی‌کند و از این حیث می‌توان گفت که یک نوع میانبر برای اتصالات بهتر در سازه است. 
  • استفاده از کوپلرها در هر سازه‌ای نوعی اطمینان به حساب می‌آید زیرا در این نوع از سازه‌ها انتقال بار به درستی انجام می‌گیرد و مشکلی برا سازه ایجاد نخواهد شد و چون از کوپلر استفاده شده است، نگرانی از بابت اتصالات بتنی وجود نخواهد داشت. 
  •  یکی از مهم‌ترین مزایای کوپلر داشتن تمامیت ساختاری است. این موضوع بدین معناست که کوپلر یک ساختار یکسره دارد. در هیچ بخش آن اتصال یا شکست دیده نمی‌شود و کاملا مناسب با اندازه و ساختار آرماتور تعبیه و طراحی شده است. 
  • به کارگیری این نوع اتصال باعث جلوگیری از ازدحام میلگردها در سازه بتنی می‌شود. اگر از این نوع اتصالات در سازه بتنی استفاده نشود به علت ازدحام زیاد میلگردها‌ نمی‌توان امکانات بیشتری را برای ساختمان فراهم کرد. مثلا در نظر بگیرید اگر قصد ساختن سازه با امکاناتی مثل روف گاردن، سقف کاذب و مطبخ را داشته باشید و از این اتصالات استفاده نکنید، امکان اجرای آن‌ها را نخواهد داشت. اتصال اورلپ این ازدحام را تا دو برابر افزایش می‌دهد. 
  • یکی از مزایای کوپلر کم کردن ابعاد ستون‌ها در سازه است. این امر باعث صرفه جویی اقتصادی در اجزای سازه خواهد شد. این در حالی است که اتصال اورلپ نه تنها ابعاد ستون را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث اضافه شدن تعداد ستون‌ها در سازه نیز خواهد شد. 
  • ایجاد انسجام در کل سازه یکی دیگر از مزیت‌های خوب کوپلرها به شمار می‌آید. منسجم کردن کل سازه باید درست و اصولی انجام شود که با استفاده از انواع مختلف کوپلر در سازه این امر محقق خواهد شد. این موضوع در حالی است که اگر سازه با اتصالات اورلپ متصل شده باشد، این انسجام را نخواهد داشت؛ زیرا در این حالت تعداد میلگردهای به کار رفته در سازه افزایش می‌یابد.  
  • استفاده از این نوع وصله‌ها باعث ایجاد یکپارچگی در کل سازه می‌شود که این امر یکی از مزایای کوپلر است. ایجاد یکپارچگی از این جهت اهمیت دارد که در هنگام بروز خطرات احتمالی، سازه مقاومت بالایی خواهد داشت و آسیب به آن وارد نخواهد شد. 
  • اتصالات کوپلر نسبت به اتصالات اورلپ، مقاومت بیشتری را برای سازه فراهم می‌کند. این امر حتی در برابر بارهای اضافی نیز صادق است. زیرا در صورت وجود کوپلر در سازه، هنگام لرزش خطراتی کمتری از لحاظ ترک خوردگی دیوار و ستون وجود خواهد داشت. 
  • همانطور که گفتیم استفاده از این اتصالات باعث حذف میلگردهای اضافه می‌شود. در صورتی که اتصالات اورلپ این کار را انجام نمی‌دهد. 
  • نکته جالبی که باید گفت این است؛ استفاده از کوپلر در سازه باعث می‌شود از میلگردهایی با اندازه هایی بزرگتر از ابعاد ستون استفاده کرد. یعنی آرماتوری را استفاده کنیم که از لحاظ اندازه از ستون سازه بزرگتر باشد . این امر باعث اجرای طراحی مقرون به صرفه‌تر خواهد شد. این مورد هم یکی از مزایای کوپلر است. استفاده از این روش اماکن استفاده حداکثری از کل فضای سازه در پلان را فراهم می‌کند. 
  • یکی دیگر از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از اتصالات مکانیکی است که باعث کاهش هزینه‌ی کارگر و نیروی انسانی می‌شود و از این نظر برای کارفرما و پیمانکار مقرون به صرفه خواهد بود.  

کلام آخر

کوپلرها دسته‌ای محصولات هستند که اغلب، افراد تصور می‌کنند استفاده از آن اهمیت چندانی ندارد؛ اما باید بگوییم  وجود آن‌ها برای هر سازه‌ای لازم و ضروری است و باعث کاهش هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود که از این نظر برای کارفرما و هم برای فردی که قصد ساخت و ساز دارد مفید خواهد بود. در این محتوا سعی کردیم به خوبی در مورد مزایای کوپلر صحبت کنیم. در محتوای بعدی اطلاعات بیشتری از این محول به شما می‌دهیم.

سوالات متداول

1) نحوه رزوه کردن میلگردهای سازه برای قرار گیری در کوپلر چگونه است؟ این کار توسط دستگاه مخصوصی انجام می‌شود. برای رزوه کاری باید از روش فرم دهی سرد استفاده شود که این کار توسط دستگاه‌های خاصی اجرایی خواهد شد. 

2) ازدحام میلگرد چگونه کاهش می‌یابد؟  اگر از این نوع اتصالات در سازه بتنی استفاده نشود به علت ازدحام زیاد میلگردها‌ نمی‌توان امکانات بیشتری را برای ساختمان فراهم کرد.