سفت کاری در ساختمان‌

۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
در مورد سفت کاری در سازه های فولادی و بتنی باید گفت که در این مرحله گام‌های مهمی و ضروری  در جهت ساخت شاکله اسکلت اصلی سازه طی می‌شود. سفت کاری در ساختمان بعد از پی ریزی انجام می شود و بعد از آن مراحل نازک کاری انجام خواهد شد. سفت کاری شامل کندن پی و بتن ریزی در ساختمان است. 

فهرست مطالب

بررسی گام به گام فرآیند سفت کاری در ساختمان

سفت کاری در سازه یعنی چه ؟

سفت کاری ساختمان شامل چه مراحلی می‌شود؟

برآورد هزینه‌های مربوط به عملیات سفت کاری

بررسی گام به گام فرآیند سفت کاری در ساختمان

این مورد را باید در نظر داشته باشید که برای احداث یک بنای خوب و کامل که استانداردهای لازم در آن به درستی رعایت شده باشد نیاز است که مراحل مختلفی طی شود تا به طور دقیق و با جزئیات زیاد اجرایی شود. این مراحل در دو دسته نازک کاری و سفت کاری تقسیم بندی می‌شوند. در مورد سفت کاری در ساختمان باید گفت که در این مرحله گام‌های مهمی در جهت ساخت اسکلت اصلی سازه طی می‌شود. در این مرحله تمام کارهایی که برای ساخت یک سازه نیاز باشد انجام می‌شود. اجرای این مرحله تعیین کننده و در حقیقت پیش نیاز ورود به مراحل دیگر است. 

شاید تا به حال اسم نازک کاری را شنیده باشید در توضیح این مرحله باید گفت که بعد از اجرای مرحله سفت کاری، برای شکل دادن به سازه به سراغ این مرحله می‌روند در حقیقت این مرحله باید به طوری اجرا شود که سازه قابل سکونت باشد. مثلا سیمان کشی دیوار، سقف و ستون جزو مراحل نازک کاری به حساب می‌آید. به طور کلی اصلی ترین مرحله‌ای که برای ساخت و ساز نیاز است، سفت کاری می‌باشد. باید گفت تمامی مراحل که مربوط به استحکام سازه و قوانین و ضوابط ساخت و ساز در مرحله سفت کاری اجرا می‌شوند. 

پس با توجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که سفت کاری در ساختمان شامل اجرای میلگرد، تیرآهن و سایر مصالح است. همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، از میلگرد آجدار باید در اسکلت سازه استفاده شود به همین جهت دانستن قیمت میلگرد آجدار اهمیت زیادی دارد. در مجموع شما قبل از اجرای مرحله سفت کاری حتما باید قیمت مصالح مورد استفاده در ساختار سازه را بدانید تا با توجه به بودجه‌ای که دارید آن‌ها را تهیه کنید. در ادامه‌ی این محتوا از همکار آهن به سوالات شما در رابطه با سفت کاری و مراحل آن پاسخ می‌دهیم و هزینه‌های اجرای آن را نیز در پایان محتوا آورده ایم. پس تا انتها با ما همراه شوید. 

سفت کاری در سازه یعنی چه ؟

سفت کاری سازه شامل تمامی مراحل، از جمله کندن زمین به منظور پی ریزی تا اجرای سقف و ستون و اسکلت اصلی سازه است. همانطور که گفتیم در این مرحله از مصالح مختلفی از جمله تیرآهن، میلگرد و در بعضی از شرایط از بتن و گچ نیز استفاده می‌شود. در برخی از پلن‌های سازه نیاز است تا دیوار ساختمان در قسمت‌هایی با گچ پوشانده شود تا اجرای سایر مراحل آسان تر شود. در این شرایط گفته می‌شود باید گچ کاری ابتدایی انجام شود. 

حالا که مشخص شد ساختمان چه شکل و ساختاری دارد، نوبت به مرحله نازک کاری می‌رسد در این مرحله برخلاف سفت کاری در ساختمان، عملیات احداث سیستم برق کشی سازه، نمای داخلی و اقدامات مربوط به تاسیسات ساختمان عملی می‌شود. در اینجا باید با مراحل و نحوه انجام کار سفت کاری آشنا شوید. 

سفت کاری ساختمان شامل چه مراحلی می‌شود؟

برای اجرایی شدن درستو اصولی سفت کاری نیاز به طی کردن مراحل مختلفی است. عملی کردن این مراحل نیاز به تایید مهندس ناظر بر پروژه دارد. به طور کلی می‌توان مراحل سفت کاری سازه را در مواردی که پایین تر ذکر می‌شود خلاصه کرد.

گود برای و خاک برداری از سازه برای ایجاد فونداسیون 

در گام اول برای اجرای سفت کاری باید ارتفاع سازه که با توجه به نظر مهندس ناظر تعیین شده است را در نظر گرفت و بعد از آن اقدام به گود برداری به منظور ساخت پی سازه کرد. در اجرای این مرحله باید خاک زمین مد نظر تا عمق مناسبی کنده شود و خاک‌هایی که برای ساخت و ساز نامناسب هستند دور ریخته و حذف شوند. توجه به نوع خاک برای ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد. در اینجا باید گفت که منظور از خاک نامناسب، خاکی سات که برای رویش و رشد گیاهان مناسب است. این دسته از خاک‌ها به علت رویش گیاهان، رطوبت زیادی دارند و قادر نیستند که وزن زیاد سازه را تحمل کنند. دسته‌ی دیگری از خاک‌های نامناسب نیز تحت عنوان خاک دستی شناخته می‌شوند این دسته از خاک‌ها بقایا و آثار به جای مانده از عملیات تخریب سازه است. این دسته از خاک‌ها به هنگام ساخت و ساز حتما باید حذف شوند. پس توجه داشته باشید که کلیه‌ی این عملیات شامل سفت کاری در ساختمان است. بعد از انجام درت این مرحله نوبت به پی ریزی می‌رسد. 

پی ریزی سازه 

در بخش قبلی گفتیم که بعد از عملیات گودبرداری به پی ریزی می‌رسیم. این مرحله از اجرای اسکلت سازه خود به سه بخش تقسیم بندی می‌شود. در مرحله اول، بتن مگر روی سطح خاک قرار می‌گیرد. منظور از بتن مگر نوعی پوشش شبیه قیر است که بر روی سطح خاک قرار می‌گیرد تا عملیات پی ریزی و قرار دادن آرماتورها در سازه به خوبی انجام شود. توجه داشته باشید اگر از این نوع بتن استفاده نشود پی ساختمان دارای سطح ناهمواری خواهد شد که این امر باعث می‌شود که آرماتورها در جای خود قرار نگیرند و سازه دچار لغزش یا خیزش شود که در نهایت به استحکام و پایداری سازه آسیب وارد می‌شود. 

در ساختار بتن مگر از ترکیب موادی مانند سیمان، آب و سنگدانه با مقادیر و درصدهای مشخصی استفاده می‌شود. باید این مورد را در نظر داشته باشید که مقدار سیمان در ساختار این نوع از بتن‌ها باید 100 تا 150 کیلوگرم در هر متر مکعب از سازه باشد. پس توجه داشته باشید در این مرحله از سفت کاری در ساختمان باید نسبت مشخصی از سیمان را در بتن مگر استفاده کنید. اگر سازه‌ای دارید که ارتفاع بلندی دارد و یا متراژ آن زیاد است باید مقدار سیمان مورد استفاده در این نوع از بتن را بیشتر از 150 کیلوگرم در نظر بگیرید.

قطر این لایه‌ای که بر روی سطح خاک قرار می‌گیرد، حدود 15 سانتی متر است. توجه داشته باشید که قطری بیشتر از این مقدار باعث می‌شود که آرماتورها به خوبی در سازه اجرا نشوند. پس توجه به قطر مناسب نیز یکی از راهکارها به جهت اجرای درست پی ریزی است. بعد از اینکه عملیات خشک شدن بتن مگر بر روی سطح خاک انجام شد، گام دوم پی ریزی عملی می‌شود. باید گفت که پیش از انجام مرحله دوم پی ریزی در سازه، باید آرماتور بندی انجام شود. در مرحله بعد قالب بندی در سازه عملی خواهد شد. انجام درست آرماتوربندی در سازه اهمیت زیادی دارد زیرا یابن بخش باید تحمل بارها و نیروهای وارده بر سازه را داشته باشد. در بحث آرماتور بندی برای سفت کاری در ساختمان، تعداد میلگردها و قطر آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در مرحله دوم بتن ریزی، یان عملیات را تا رسیدن به ارتفاع مدنظر ادامه می‌دهند. این ارتفاع باید با آنچه در نقشه کلی سازه وجود دارد، مطابقت داشته باشد. بعد از اجرای این مرحله باید منتظر ماند تا بتن خشک شود و سپس به سراغ مراحل دیگر رفت.

ایجاد اسکلت بتنی یا فلزی سازه در مرحله قبل؛ بعد از اینکه بتن ریزی به طور کامل و اصولی اجرا شد، باید به سراغ اجرای اسکلت فلزی یا بتنی سازه رفت. این مورد را باید در نظر گرفت که انتخاب بین این دو سازه به نحوه طراحی و همینطور نظر مهندس معمار بستگی دارد. هر کدام از این نوع سازه‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند به همین علت بهره گیری از آن‌ها کاملا سلیقه‌ای است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام از این دو نوع سازه می‌توانید به مقالات قبلی همکار آهن مراجعه کنید. برای شروع این کار در ابتدا تیرهای سازه را در پی قرار می‌دهند. باید این مورد را گفت که مکان قرارگیری تیرهای سازه در مرحله قبل یعنی آرماتور بندی مشخص شده است و قالب مناسب برای آن نیز اجرا شده است. در اینجا مهم ترین موضوع، انتخاب بین این دو سازه است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای کلی برای این دو سازه داشته باشیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

در مورد اسکلت بتنی باید گفت که این نوع از اسکلت برای سازه در هر مکانی قابل اجرا است. در مورد اسکلت فلزی این مورد را باید گفت که در مناطق با رطوبت زیاد، این نوع از اسکلت دچار زنگ زدگی می‌شود و ساختار مناسب خود را از دست می‌دهد. سازه‌هایی با ساختار فلزی، وزن کمتری نسبت به سازه‌های بتنی دارند و همین امر باعث شده است که وزن و بارهای وارد بر سازه را به خوبی تحمل کنند. بهره گیری از سازه فلزی باعث می‌شود که بار مرده وارد بر سازه به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. این موارد از جمله مهم ترین نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه داشت. پس برای انجام سفت کاری در ساختمان توجه به این نکات و انتخاب نوع سازه متناسب با موارد گفته شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

احداث تیرهای سازه و سقف

برای ایجاد اکلت ساختمان لازم است که تیرها در محل و جایگاه اصلی خود در طول سازه قرار بگیرند. اگر برای ساخت و ساز از اسکلت بتنی استفاده شود، بتن ریزی بر روی تیرها انجام می‌شود. بعد از انجام این کار از نوعی دستگاه مخصوص به نام ویبراتور بهره گرفته می‌شود. وظیفه‌ی این دستگاه از بین بردن حباب‌های ایجاد شده در روی بتن است. اگر بتن دارای حفره و حباب باشید نمی‌توان آرماتورها را در آن جایگذاری کرد و عملا تمام مراحل متوقف می‌شود. بعد از اینکه حباب‌های موجود در سازه از بین رفت، چارچوب بندی و ساختار کلی سازه شکل می‌گیرد. 

تیغه چینی سازه و احداث دیوارهای آن 

باید گفت هنگامی که دیوار چینی و تیغه کشی انجام شود، کار سفت کاری در ساختمان به اتمام می‌رسد. بعد از اتمام این مرحله، بنای کلی سازه شکل می‌گیرد. بعد از شکل گیری سازه عملیات مربوط به نمای ساختمان، زیبا سازی کلی فضای داخلی و کابل کشی برق سازه انجام می‌شود

برآورد هزینه‌های مربوط به عملیات سفت کاری

در این بخش در مورد هزینه‌های کلی عملیات سفت کاری گفته می‌شود. تعیین هزینه‌های مربوط به این امر به نوع سازه و ویژگی‌ها و جزئیات سازه مربوط می‌شود.هزینه‌های گودبرداری و خاک برداری، ماشین‌های مورد استفاده برای این امر، هزینه بتن ریزی سازه، قیمت مصالح مورد نیاز برای انجام سفت کاری، بخشی از هزینه‌هایی است که باید آن‌ها را در نظر قرار داد. هر چه مصالح استفاده شده برای این مرحله از کیفیت بالاتری برخوردار باشد یا پلن سازه ویژگی‌های خاصی داشته باشد، هزینه این مرحله تا حد چشمگیری افزایش می‌یابد. 

قیمت مصالحی مانند تیراهن ومیلگرد که اصلی ترین موارد مورد نیاز برای سفت کاری هستند روزانه و به طور لحظه‌ای تغییر می‌کند. پس در هر لحظه باید استعلام قیمت گرفت. برای اطلاع از قیمت‌های این مصالح می‌توانید به سایت همکار آهن مراجعه کنید یا با شماره تماس 91003109-031 تماس حاصل کنید.