قیمت میلگرد آجدار

۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
میلگرد اجدار یکی از اصلی ترین مقاطع فولادی است که کارخانه های زیادی اقدام به تولید آن می کنند. این میلگرد گریدها و سایزهای مختلفی دارد. یکی از اصلی ترین سایزهای این میلگرد، میلگرد اجدار 16 است. 

فهرست مطالب

میلگرد آجدار چیست؟

کارخانه های تولید کننده میلگرد آجدار

کاربردهای میلگرد آجدار

ویژگی‌ های میلگرد آجدار

قیمت میلگرد آجدار

عوامل موثر بر قیمت میلگرد آجدار

خرید میلگرد آجدار

خرید میلگرد آجدار

جدول مشخصات میلگرد اجدار

آیا میلگرد آجدار در داخل بتن دچار زنگ زدگی می‌شود؟

آیا بتن همیشه به میلگرد نیاز دارد؟

میلگرد آجدار چیست؟

در این محتوا قصد داریم در مورد میلگرد آجدار برای شما بگوییم. میلگرد آجدار یک نوع از مقاطع فولادی پر کاربرد در ساخت و ساز است. این نوع میلگرد در بسیاری از صنایع به خصوص ساخت و ساز و ساختمان سازی کاربرد بسیار زیادی دارد. این نوع میلگرد دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی دارند.

این تفاوتی که در میلگردهای آجدار وجود دارد، در میزان آج است. میلگرد آجدار a3 و میلگرد آجدار a4 بیشترین آج را بر روی سطح خود دارند. این نوع از میلگردها بیشتر در ساخت تیرچه بتنی، ساخت فونداسیون و ساخت اسکلت فلزی سازه استفاده می‌شود. نکته ای که در مورد این نوع میلگردها باید بدانید قدرت خم کاری آن‌ها است. میلگرد آجدار به دلیل خشک بودن سطح، قابلیت جوشکاری و خمکاری ندارند. یکی دیگر از انواع میلگرد آجدار، میلگرد آجدار a2 است. این نوع از میلگرد آجدار نسبت به  میلگرد آجدار a3 و میلگرد آجدار a4 بر روی سطح خود آج کمتری دارد. 

کارخانه های تولید کننده میلگرد آجدار

این نوع مقاطع فولادی به علت ارزش بالایی که در صنعت ساخت و ساز دارد توسط کارخانه های زیادی تولید می شوند. کارخانه هایی مثل: ذوب آهن اصفهان، ذوب آهن و نورد کرمان، کارخانه کویر کاشان، کارخانه آناهیتا گیلان، کارخانه ظفر بناب، کارخانه بافق یزد، کارخانه سرمد ابرکوه، کارخانه راد همدان، کارخانه نورد گرم سمنان، کارخانه کیان فولاد ابهر از بزرگترین تولیدکنندگان میلگرد آجدار هستند. در مورد کارخانه کویر کاشان باید این مورد را گفت که این کارخانه تولیدات گسترده ای در زمینه‌ی میلگرد ساده و میلگرد آجدار a3 و میلگرد آجدار a4 تولید می کند. این کارخانه ها با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان و مد نظر قرار دادن نیاز صنایع مختلف، اقدام به تولید میلگرد مختلف در سایزها و گریدهای مختلف می‌کند. بر این اساس وزن میلگرد آجدار، بر اساس کاربرد آن متفاوت خواهد بود. 

کاربردهای میلگرد آجدار

این نوع میلگرد می‌تواند برای بهبود خاصیت ارتجاعی بتن استفاده شود. استفاده از میلگرد آجدار در سازه از لحاظ استحکام نیز اهمیت بالایی دارد. همانطور که گفتیم میلگرد آجدار در صنایع مختلف مورد استفاده قرار نیم‌گسیرد. یکی از کاربردهای گسترده‌ی این نوع میلگرد ساخت پل اصست. ما همه روزه از پل‌ها استفاده می‌کینم و اگر این سازه‌ها استحکام کافی نداشته باشند، قطعا مشکلات زیادی به بار می‌آورند. 

میلگرد آجدار نقش تقویت کننده بتن و تقویت زیر سازی در سازه را دارد. وجود اج بر روی این میلگرد باعث شده تا در هنگام قرارگیری در فونداسیون سازه، به خوبی با بتن اتصال پیدا کند. توجه داشته باشید زمانی که میلگرد با بتن در یک سازه به کار رفته باشد، آج‌های موجود در میلگرد نوعی کشش بین مصالح ایجاد می‌کند که باعث قرار گیری مصالح در جای درست خود می‌شود و از سر خوردن آن جلوگیری می‌کند. 

نکته‌ی جالب که در مورد میلگردهای آجدار باید بدانید این است که در کشورهای زیادی، هنگامی که سازه ای در حال تخریب باشد، میلگردهای به کار رفته در پی را جمع آوری می‌کنند و اگر ناهمواری بر روی سطح میلگرد وجود داشته باشد، آن را صاف می‌کنند و مجددا در بازار به فروش می‌رسانند. توجه داشته باشید اگر مجددا این میلگردها در سازه به کار بروند ممکن است استحکام اولیه را نداشته باشند و در هنگام وقوع زلزله، باعث تخریب ساختمان شوند. 

میلگرد آجدار a2 دارای خاصیت خم پذیری بالای است این میلگرد علاوه بر اینکه می توانید تا 180 درجه خم شود و قابلیت اتصال و جوش لب به لب را نیز دارد که همین امر باعث شده که از این نوع میلگرد آجدار بیشتر استفاده شود. استفاده از این آرماتورها در ساخت سازه مقرون به صرفه خواهد بود و هزنیه‌ی کلی پروژه را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. کاربرد دیگر میلگرد آجدار استفاده از آن در پروژه‌های عمرانی با وسعت زیاد است. 

ویژگی‌ های میلگرد آجدار

در این بخش می خواهیم به مهم ترین ویژگی‌های یان نوع میلگرد اشاره کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. 

مقاومت فیزیکی: در مورد مقاومت فیزیکی این میلگرد باید گفت که مقاومت آن تا جایی بالا است که می‌تئاند انواع تنش ، فشار و بارهای سنگین را تحمل کند. 

تنوع در سایز و اندازه: توجه کنید که این میلگرد در اندازه ها و قطرهای مختلف تولید می‌شوند. از جمله گریدهای این میلگرد می‌توان به میلگرد آجدار 16 و میلگرد آجدار 20 اشاره کرد. 

پوشش عایق در برابر زنگ زدگی: باید این مورد را گفت که بسیاری از میلگردهای آجدار دارای این ویژگی هستند. این پوشش از زنگ زدگی آن‌ها در برابر بسیاری از عوامل جلوگیری می‌کند. 

قیمت میلگرد آجدار

قیمت این نوع میلگرد بسته به متریال و موادی که در آن به کار رفته است دارد. توجه داشته باشید که قیمت هر شاخه میلگرد در کارخانه‌های تولیدی متفاوت خواهد بود زیرا هر کارخانه بسته به نوع تولید، خط تولید و تجهیزاتی که دارد، قیمت میلگرد آجدار را تعیین می‌کند. کیفیت آج‌های میلگرد نیز یکی از عوامل مهم وتاثیر گذار در تعیین قیمت آن است. این مورد را باید بدانید که میلگردها از فولاد ساخته می‌شوند پس تغییر قیمت فولاد بر قیمت میلگرد تاثیر زیادی دارد. از آنجا که قیمت فولاد به طور لحظه ای تغییر می‌کند پس می‌توان گفت که قیمت میلگرد نیز به طور لحظه‌ای تغییر می‌کند. 

مورد دیگری که در رابطه با قیمت میلگرد از نوع آجدار باید در نظر بگیرید، میزان خرید و تقاضای میلگرد در بازار است. با توجه به گسترش ساخت و ساز استفاده از میلگرد آجدار بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید قیمت میلگرد آجدار 16، قیمت میلگرد آجدار 14 را در سایت همکار آهن مشاهده کنید. 

عوامل موثر بر قیمت میلگرد آجدار

از مهم ترین عواملی که در قیمت میلگرد آجدار تاثیر گذار هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه تولید: این مورد را می توان یکی از اصلی ترین عوامل در تعیین قیمت میلگرد آجدار دانست. این عامل بستگی زیادی به تجهیزات استفاده شده در ساخت میلگرد دارد. 
  • تغییر قیمت فولاد و نوسانات ارز یکی از عوامل ضروری و مهم در تعیین قیمت میلگرد ساده است. نوسانات قیمت ارز بر تولیدات کارخانه ها تاثیر زیادی می‌گذارد و همین امر باعث می‌شود قیمت میلگرد آجدار دستخوش تغییرات زیادی شود. 
  • خط تولید کارخانه از دیگر عواملی است که باعث می‌شود قیمت میلگرد دچار نوسان شود. اگر کارخانه تولید کننده میلگرد خط تولید خوبی نداشته باشد میلگردهای تولید شده در آنجا کیفیت بالایی نخواهند داشت و همین امر باعث افت قیمت‌ها خواهد شد. 

خرید میلگرد آجدار

خرید این نوع میلگرد به عنوان یکی از مقاطع اصلی و پر کاربرد در ساختمان سازی و پروژه‌های صنعتی به کار می‌رود. پس در هنگام خرید باید در مورد وِژگی‌های آن اطلاعات کافی داشته باشید. در هنگام خرید میلگرد آجدار باید این نکته را در نظر داشته باشید که از این نوع میلگرد معمولا در صنعت ساخت و ساز برای بهبود مقاومت کششی سازه استفاده می‌شود. این امر با توجه به مقاومت ضعیف بتن در برابر نیروهای کششی اهمیت می‌یابد. میلگردهایی که درصد فولاد به کار رفته در ساختار آن‌ها زیاد باشد، قیمت بالاتری خواهند داشت پس در هنگام خرید، توجه به این مورد لازم و ضروری است. توجه داشته باشید که هر سایز میلگرد، کاربری متفاوتی دارد. این امر باعث می‌شود که خرید آن دشوار تر شود و قیمت میلگرد آجدار نیز با توجه به این موارد تغییر داشته باشد. 

جدول مشخصات میلگرد اجدار

در جدول زیر جدول مشخصات میلگرد آجدار را مشاهده می کیند:

سایز میلگرد

    سایز آج (mm)

وزن هر متر (kg/m)

وزن شاخه ۱۲ متری (kg)

۸

۸

۰/۳۹۵

۴/۷۴

۱۰

۱۰

۰/۶۱۷

۷/۴۰۴

۱۲

۱۲

۰/۸۸۸

۱۰/۶۵۶

۱۳

۱۳

۱/۰۴

۱۲/۴۸

۱۴

۱۴

۱/۲۱

۱۴/۵۲

۱۵

۱۵

۱/۳۹

۱۶/۶۸

۱۶

۱۶

۱/۵۸

۱۸/۹۶

۱۸

۱۸

۲

۲۴

۱۹

۱۹

۲/۲۳

۲۶/۷۶

۲۰

۲۰

۲/۴۷

۲۹/۶۴

۲۲

۲۲

۲/۹۸

۳۵/۷۶

۲۵

۲۵

۳/۸۵

۴۶/۲

۲۸

۲۸

۴/۸۳

۵۷/۹۶

۳۲

۳۲

۶/۳۱

۷۵/۷۲

۳۶

۳۶

۷/۹۹

۹۵/۸۸

آیا میلگرد آجدار در داخل بتن دچار زنگ زدگی می‌شود؟

میلگرد می‌تواند بر اثر نفوذ آب به داخل بتن دچار زنگ زدگی شود. در اثر رخ دادن این امر، سطح میلگرد پوسته پوسته می‌شود و به اصطلاح تغییر رنگ می‌دهد. همین عامل باعث می‌شود که خواص آن به کلی دستخوش تغییر شود. در مناطقی با رطوبت بالا ممکن است این عامل زودتر رخ دهد. زیرا در این مناطق نفوذ آب به درون بتن بیشتر اتفاق می افتد. با این حال میلگردهای آجدار مقاومت نسبی بالایی در برابر زنگ زدگی دارد. در بعضی از کارخانه ها معمولا میلگردهایی تولید می‌شوند درصد زنگ زدگی و خوردگی آن‌ها کم باشد.

آیا بتن همیشه به میلگرد نیاز دارد؟

میلگرد همیشه به عنوان وسیله ای برای تقویت بتن مورد نیاز نیست. با این حال، گنجاندن آن کیفیت بتن را تا حد زیادی بهبود می بخشد و حتی از ایجاد ترک و آسیب سطحی در طول زمان جلوگیری می کند. بتنی که در عمق بیش از 12 تا 13 سانتی‌متر ریخته می‌شود، احتمالاً برای بهبود یکپارچگی ساختاری پروژه ساختمان شما به میله‌های تقویت‌کننده نیاز دارد.