تسمه فولادی

۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
تسمه فولادی از جمله مقاطع مهم فولادی است که در همه‌ی صنایع کاربرد دارد. تفاوت تسمه و ورق در ضخامت و طول آن است. به طور کلی می توان گفت تسمه همان ورق با طول بلند و ضخامت کم است.  

فهرست مطالب

تسمه فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با انواع تسمه فولادی

فرق تسمه و ورق در چیست؟

تفاوت تسمه و ورق در یک نگاه

سوالات کاربردی

تسمه فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

تسمه فولادی به مقطعی از جنس فولاد گفته می‌شود که ضخامت آن به نسبت کم است. در مورد عرض آن نیز باید گفت که در مقایسه با قطر، عرض زیادی دارد. باید گفت که تسمه فولادی مصارف گوناگونی دارد. یکی از پرکاربرد ترین آن‌ها کمربند اتصالی کپسول آتش نشانی به دیوار است. کپسول‌های آتش نشانی در هر سازه‌ای دیده می‌شود. این کپسول‌ها برای افزایش ایمنی سازه تعبیه شده اند. روش نصب این گونه از کپسول‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای نصب آن‌ها بر روی دیوار از کمربندهایی استفاده می‌شود. جنس این کمربندها از فولاد است. 

مورد دیگری که برای کاربرد این تسمه‌ها می توان ذکر کرد، استفاده از آن‌ها برای نگهداشتن لوله‌های ساختمانی است. لوله در هر سازه‌ای به خصوص سازه‌های مسکونی نیاز به نگهداری ویژه‌ای دارد. پس برای این کار لازم است از مقاطع فولادی استفاده شود که این عمل را به خوبی انجام می‌دهند. به همین خاطر از تسمه‌های فولادی برای این منظور استفاده می‌شود. جالب است بدانید که برای ساخت انواع نرده و درب و پنجره و انواع تجهیزات کشاورزی از تسمه‌های فولادی استفاده می‌شود. 

نکته جالبی که باید بدانید این است که قیمت تسمه فولادی وابستگی زیادی به قیمت ورق دارد. زیرا هنگام تولید تسمه فولادی، ورق را برشی می‌دهند و با آن تسمه می‌سازند. برای اطلاع از قیمت ورق فولادی به سایت همکار آهن مراجعه کنید. باید این مورد را گفت که بیشترین کاربرد تسمه فولادی در محکم کردن و بسته نگه داشتن اشیا در جای خود است. در این مقاله قصد داریم انواع تسمه فولادی و تفاوت آن با ورق را ذکر کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.  

آشنایی با انواع تسمه فولادی

این مورد را باید گفت که در بازار و صنعت انواعی از تسمه‌های فولادی موجود است. در حقیقت کارخانه‌های مختلف تسمه فولادی را بر حسب نیاز مشتریان خود تولید و روانه‌ی بازار مصرف می‌کنند. از انواع تسمه فولادی می‌تاون به تسمه گالوانیزه، تسمه فولادی ضد سایش، تسمه نورد گرم و تسمه استیل اشاره کرد. اگر در این بازار دستی بر کار داشته باشید قطعا می‌دانید که تسمه استیل از انواع دیگر تسمه فولادی تولید بیشتری دارد. باید گفت این تسمه‌ها استحکام بسیار بالایی دارند. این امر باعث می‌شود که از این نوع تسمه‌ها در صنایع مختلف بیشتر استفاده شود. 

مورد بعدی که در رابطه با تسمه باید بدانید، دارا بودن خاصیت مغناطیسی است. این خاصیت در بعضی از صنایع چندان مفید و سودمند نیست زیرا اگر ورق یا تسمه‌ای دارای این خاصیت باشد، در برخی از فعالیت ها مشکل ساز خواهد شد. باید گفت که تسمه استیل به دلیل داشتن نوعی آلیاژ در ساختار خود فاقد این خاصیت می‌باشد. در ادامه به بررسی انواع تسمه فولادی موجود در بازار می پردازیم:

تسمه استیل مدل 304

باید گفت اگر می‌خواهید پروژه ای را استارت بزنید اما دغدغه اصلی شما کمبود بودجه است، این نوع تسمه فولادی بهترین انتخاب برای شما تلقی می‌شود. استفاده از این تسمه تا حدود زیادی تضمین کننده استحکام سازه است. این مورد را در نظر داشته باشید که تسمه فولادی، مدل استیل 304 را می‌توان با هر روش جوشکاری، جوش داد. مورد بعدی در رابطه با این تسمه فولادی ضخامت کم آن است. این امر باعث می‌شود که شکل پذیری این تسمه افزایش یابد. 

مورد دیگر در رابطه با تسمه استیل 304 این است که این نوع تسمه فولادی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. دانستن این مورد خالی از لطف نیست که همه‌ی انواع تسمه فولادی در برابر خوردگی مقاومت دارند اما تسمه استیل 304 به علت شکل خاصی که دارد بیشتر از سایر انواع تسمه‌ها در برابر خوردگی و سایش از خود مقاومت نشان می‌دهند. به این نوع مقاطع فولادی، تسمه فولادی ضد سایش نیز می‌گویند. علاوه بر اینکه از این نوع تسمه در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود در کشتی سازی، صنایع نفت، صنایع غذایی و پزشکی نیز استفاده می‌شود. 

توجه داشته باشید در شرایطی که نیاز باشد از تسمه‌ای استفاده کنید در برابر شرایط خارجی مقاومت داشته باشید بهترین گزینه برای شما، تسمه فولادی استیل می‌باشد. این مورد را باید در نظر بگیرید که در برخی از مناطق جغرافیایی، خطراتی که سازه را تهدید می‌کند از حد معمول بیشتر خواهد بود. در این شرایط لازم است که با ویژگی‌های تسمه به خوبی آشنایی داشته باشید. مثلا در برخی از شرایط ممکن است تسمه فولادی در دماهای بالا قرار بگیرید یا مثلا تسمه در برابر عوامل سایشی باشد.

تسمه ترانس

باید گفت که این مدل تسمه ها عموما شکل واحدی دارند یعنی برای ساخت ان‌ها نیاز به تکنولوژی دقیق و طراحی حرفه ای است. این نوع تسمه های فولادی طبق فرآیند خاص و پیچیده‌ای طراحی می‌شوند. همین امر باعث می‌شود که از این تسمه‌ها در شرایط خاصی استفاده شود. به دلیل بهره گیری از تکنولوژی مدرن و ساخت در ساخت این گونه از تسمه‌ها، ضخامت‌های مختلفی را برای آن‌ها می‌توان به کار برد. همین موضوع به کارگیری ابعاد تسمه فولادی برای ساخت تسمه ترانس را ساده تر می‌کند. برای ساخت تسمه فلزی نازک به علت حساسیت در شکل، می‌توان از تسمه ترانس استفاده کرد. 

تسمه فابریک

برا تولید این دسته از تسمه‌ها نیاز به طی شدن یک فرآیند متداول در تولید است. باید گفت که برای تولید این دسته از تسمه‌ها شمش فولادی به تسمه تبدیل می‌شود. به این روند تولید که در آن با استفاده از کوره‌های بسیار گرم شمش‌های فولادی ذوب شده و سپس قالب گیری می‌شود را تولید تسمه فابریک می‌گویند. 

موضوعی که در رابطه با تسمه‌های فولادی باید بدانید وزن آن‌ها است. وزن تسمه فولادی به فولاد و متریالی که در ساختار آن به کار رفته است بستگی زیادی دارد. این مورد را در نظر داشته باشید که تولید تسمه فابریک در کارخانه‌ها نیازمند داشتن خط تولید جدید و به روز است. زیرا این گونه از تسمه‌ها در صنعت کاربرد زیادی دارند. باید گفت که به علت روش تولید، طول آن‌ها بسیار زیاد است. همین امر باعث شده که کاربری تسمه فابریک بیشتر از سایر انواع تسمه باشد. 

تسمه ماشینکاری شده

در توضیح روش تولید این تسمه فولادی باید گفت که در فرآیند ساخت آن چند مرحله ساده پشت سر هم طی می‌شود. در ابتدا ورق‌هایی که برای تولید این نوع تسمه نیاز است؛ برش داده می‌شود. برای برش دادن ورق‌های تسمه از گیوتین استفاده می‌شود. بعد از اینکه فرآیند برشکاری انجام شد، قطعات با استفاده از نوعی غلتک خاص صاف می‌شوند. پس از اینکه فرآیند صاف شدن انجام شد؛ بسته به کاربری این نوع تسمه، شکل و ساختار مختلفی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

فرق تسمه و ورق در چیست؟

در ابتدا برای بررسی مفهوم تفاوت تسمه و ورق باید تسمه و ورق را تعریف کرد. باید گفت که تسمه مقطعی است که از برش دادن ورق به دست می‌آید. این مقطع برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شود. در حقیقت این مقاطع شکلی مانند نوار دارند و در جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. تسمه‌ها ضخامت و عرض نسبتا کمتری دارند. طول تسمه‌ها نسبت به ورق بیشتر است.  

در مقابل این تعریف، ورق‌ها قرار دارند. از این دسته از مقاطع فولادی به طور مستقیم و در برخی از موارد به طور غیر مستقیم استفاده می‌شود. در اکثر مواقع ورق‌ها را به تجهیزات دیگری تبدیل کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند. باید گفت که ورق‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها ضخامت و ابعاد متفاوتی دارند برای آشنایی بیشتر با ورق‌ها مقاله ورق فولادی چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه کنید. توجه داشته باشید که ضخامت‌ها و ابعاد ورق بسته به نوع کارخانه متفاوت است. اما ورق فولاد مبارکه از بهترین انواع ورق‌های موجود در بازار می‌باشد. برای اطلاع از قیمت ورق فولاد مبارکه به سایت همکار آهن مراجعه کنید. 

نکته دیگر در رابطه با ورق این است که معمولا در کشور ما عرض بین 1 تا 2 مرت تولید می‌شود. طول این دسته از ورق‌ها به 6 تا 7 متر هم می‌رسد. ورق‌های فولادی در پایان تولیدشان به شکل رول یا کلاف جمع آوری می‌شوند اما تسمه‌ها بعد از پایان تولید شکل و حالت صاف به خود می‌گیرند. 

تفاوت وشباهت تسمه و ورق در یک نگاه

به طور کلی و همانطور که در بخش قبل گفتیم، ورق و تسمه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این بخش به این موارد اشاره خواهیم کرد. 

 شباهت‌های تسمه و ورق

  • اولین و مهم ترین مورد روش تولید آن‌ها است. هر دوی این مقاطع فولادی روش تولید مشابهی دارند زیرا هم در ساخت ورق و هم در ساخت تسمه، از فرآیندهای نورد گرم و نورد سرد استفاده می‌شود. 
  • هر دوی این مقاطع فولادی یعنی تسمه و ورق در ابعاد مختلف تولیدی می‌شوند. هر دوی آن‌ها نیز جنس‌های متفاوتی دارند. 
  • تسمه و ورق قابلیت جوشکاری، خمکاری و برشکاری را دارند. 

بررسی مهم ترین تفاوت‌های تسمه و ورق 

  • عرض و ضخامت تسمه‌ها کم است اما طول بلندی دارند. این در حالیست که ورق‌ها عرض بیشتری دارند. 
  • از تسمه‌ها برای مصارف گسترده و کلی استفاده نمی‌شود بلکه در موراد جزئی و خاص از آن‌ها بهره می برند. از ورق‌ها برای مصارف گوناگون استفاده می‌شود. ورق‌ها در بیشتر موارد ماده اولیه بسیاری از صنایع و تجهیزات به شمار می‌آیند. 
  • تسمه‌ها به عنوان مقاطع بسیار مقاوم شناخته می‌شوند و برای ایجاد سوراخ در بخش‌های مختلف مناسب هستند.

سوالات کاربردی:

تفاوت تسمه و ورق در چیست؟

تسمه عرض و ضخامت کمتری دارند. مقاومت تسمه بسیار بالاتر از ورق‌ها است. از تسمه به عنوان یک نوع مقطع بسیار مقاوم برای سوراخکاری استفاده می‌شود.

انواع تسمه فولادی چیست؟

تسمه استیل مدل 304

تسمه ترانس

تسمه فابریک

تسمه ماشینکاری شده

آیا شرکت همکار آهن تسمه فولادی در ابعاد مختلف به فروش می‌رساند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت همکار آهن بنا بر سفارش مشتری خود اقدام به تامین انواع تسمه و ورق فولادی می‌کند. برای ثبت سفارش شما می‌توانید با شماره 91003109-031 ارتباط بگیرید.