فولاد ck45

۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
فولاد ck45 نوعی آلیاژ برای محصولات فولادی به شمار می‌آید که باعث استحکام بخشی به ساختار فولاد شده و قابلیت شکل پذیری آن را افزایش می‌دهد. فولاد ck45 از ترکیب عناصر مختلفی مثل کربن و منگنز ساخته شده است. محصولات حاصل شده از این نوع آلیاژ در صنایع مختلف استفاده می‌شود. 

فولاد ck45 چیست؟

فهرست مطالب

فولاد ck45 چیست و چه کاربردی دارد؟

فولاد ck45 چیست؟

آشنایی با خواص مکانیکی فولاد ck45

آشنایی با کاربرد فولاد ck45

ویژگی‌های فولاد ck45 چیست؟

بررسی استاندارد میلگرد ck45

کارخانه‌های تولید کننده فولاد ck45 

میلگرد ck45 چیست؟ 

ورق ck45 چیست؟

درصد عناصر به کار رفته در تولید ورق ck45 

فولاد ck45 چیست و چه کاربردی دارد؟

باید این مورد را گفت که فولاد ck45 به یکی از آلیاژهای آهن گفته می‌شود. این آلیاژ در ترکیب با کربن ساخته و تولید می‌شود. این مورد را باید در نظر داشته باشید که وجود کربن در ساختار فولاد سبب انعطاف پذیری آن می‌شود. پس این امر سبب می‌شود که استفاده از استاندارد ck45 در صنایعی مانند خودروسازی به وفور یافت می‌شود. در صنعت خودروسازی استفاده از این نوع آلیاژ برای ساخت شفت و یاتاقان دیده می‌شود. استفاده از این نوع آلیاژ در ساختار فولاد سبب افزایش استحکام و مقاومت آن در برابر خوردگی و سایش می‌شود. زیرا در ساخت آن از ترکیب دو عنصر استفاده می‌شود. باید گفت برای ساخت این محصول، فولاد را در کوره‌های بزرگ آلیاژ سازی قرار می‌دهند و بعد از طی کردن مراحل خاص، آلیاژی حاصل می‌شود که به آن فولاد آلیاژی گفته می‌شود. باید گفت که یکی از بهترین و پرکاربردترین آلیاژها در صنایع مختلف، فولاد ck45 است. 

دانستن این مورد خالی از لطف نیست که از فولاد ck45 برای کارهای مختلف مثل برگشت دهی و تولید قطعاتی که در معرض تنش قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. پس می‌توان گفت که تنش تسلیم فولاد ck45 بسیار مناسب است و به همین خاطر در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در ادامه‌ی این محتوا قصد دارم در مورد این نوع آلیاژ فولادی بیشتر بگوییم پس تا انتها با همکار آهن باشید. 

فولاد ck45 چیست؟

این مورد را در نظر داشته باشید که محصولات فولادی مختلف در صنایع بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر اساس میزان سختی که هر کدام از این محصولات دارند، در سه دسته کربن بالا، کربن متوسط و کربن پایین قرار می‌گیرند. این محصول فولادی یعنی فولاد ck45، در دسته کربن متوسط (حدود 45 درصد) قرار می‌گیرد. این آلیاژ فولادی جز متداول ترین و دردسترس ترین آلیاژهای فولادی قرار می‌گیرد. 

فولاد ck45 هم به روش نرمال و هم با استفاده از فرآیند نورد گرم قابلیت تولید دارد. در ساختار این نوع آلیاژ فولادی عناصر سیلیسیم به میزان 25 درصد و منگنز به میزان 65 درصد وجود دارد. در مورد فولاد ck45 باید این مورد را بدانید که دارای ویژگی‌های مطلوب مثل مقاومت در برابر ضربه ، اصطکاک و همینطور استحکام بالا برخوردار است. البته بر اساس میزان و درصد کربن و منگنز به کار رفته در فولاد ck45، فرآیند جوشکاری باید با دقت بسیار بالایی انجام شود تا فولاد دچار شکستگی و ترک خوردگی نشود. در ساختار این آلیاژ فولادی در بعضی از شرایط از درصد منگنز بالاتر استفاده می‌شود که در این شرایط برشکاری با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی انجام می‌شود. منگنز، سیلیسیم و کربن در کوره‌های آلیاژ سازی قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید هر کدام از این عناصر باید با درصد وزنی ذکر شده به آهن ذوب شده اضافه شوند. بعد از انجام این فرآیند، با استفاده از روش ریخته گری متداول، محصول نهایی با شکل‌های مختلف تولید می‌شود. 

توجه داشته باشید که با توجه به قیمت میلگرد و مزایایی که این آلیاژ دارد، قیمت فولاد ck45 به مراتب مناسب تر خواهد بود. علت این قیمت مناسب فولاد ck45 را می‌توان به دلیل کربن به کار رفته در ساختار آن اشاره کرد. استاندارد ck45 بیان کننده نوع فولاد به کار رفته در آن است. این فولاد به شکل شمش مربعی، شش وجهی، مسطح و به شکل لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با خواص مکانیکی فولاد ck45

  • این فولاد دارای استحکام کششی به میزان 590 مگاپاسکال است. 
  • دمای سختی فولاد CK45 به مقدار 840 تا 900 درجه سانتی گراد است. 
  • دمایی که برای آنیل کردن این فولاد نیاز است در بازه 650 تا 700 درجه است. 
  • دمای آهنگری فولاد CK45 تا 1100 درجه است. 
  • این فولاد قابلیت افزایش طول به میزان 4 تا 20 درصد را دارد. 

آشنایی با کاربرد فولاد ck45

فولاد ck45 چیست؟

توجه داشته باشید که کاربرد این نوع فولاد با توجه به خواص و ویژگی‌هایی که دارد متفاوت است. این امر سبب شده است که از آن برای ساخت انواع ابزار و ساخت وسایل مختلف استفاده کرد. در ادامه به مهم ترین کاربردهای این نوع فولاد اشاره می‌شود:

  • از فولاد ck45 در انواع صنایع مانند پتروشیمی، نفت و صنعت خودروسازی به خصوص در ساخت خودروهای سبک و سنگین استفاده می‌شود. 
  • در قطعه سازی برای ساخت قطعاتی مانند میل لنگ، میله‌های متصل شونده، شفت، بوش و چرخنده کوچک استفاده می‌شود. 
  • از فولاد ck45 برای ساخت ابزارهای دستی مانند انبردست چکش، میخ، پیچ و چاقوی آهنی دندانه دار استفاده می‌شود. 
  • برای ساخت ابزاری مثل گاو آهن و ماشین آلات کشاورزی از این نوع آلیاژ فولادی استفاده می‌شود. 
  • قابلیت جوشکاری ck45 یکی دیگر از کاربردهای این نوع فولاد است. با استفاده از این قابلیت می‌توان بسیاری از محصولات را ساخت.

برای ساخت محصولاتی که نام برده شد، باید تمامی نکات از جمله نقطه ذوب آهن و فولاد را در نظر گرفت. توجه به این موضوعات از آنجایی اهمیت دارد که برای رسیدن به محصول با کیفیت و با قیمت مناسب به این مولفه‌ها نیاز است. همانطور که پیش تر گفتیم از این نوع از آلیاژ فولادی می‌توان برای ساخت میلگرد، ورق و تسمه استفاده کرد. 

ویژگی‌های فولاد ck45 چیست؟

فولاد CK45 در هنگام ساخت ویژگی‌های منحصر به فردی پیدا می‌کند. این امر فولاد را در برابر ضربات کششی و اصطکاک مقاوم می‌کند. به علاوه فولاد CK45 برای عملیات حرارتی مناسب بوده و به راحتی دماهای بالا را تحمل می‌کند. 

این مورد را در نظر داشته باشید که هر چند این فولاد دارای قابلیت جوش پذیری و تغییر شکل است؛ اما با توجه به منگنز و کربنی که در ساختار آن به کار رفته است در هنگام انجام فرآیند جوشکاری باید دقت زیادی به خرج داد تا به ساختار فولاد آسیب وارد نشود. هر محصولی برای تولید نیاز به استاندارد خاصی دارد. استاندارد ck45 در هنگام تولید بیان کننده ساخت آلیاژ مقاوم با قابلیت چندگانه از فولاد است.

بررسی استاندارد میلگرد ck45

برای تولید میلگرد باید استاندارد خاصی اعمال شود که این استاندارد زیر نظر DIN آلمان و SAE آمریکا است. طبق این استاندارد، فولاد CK45، با کد 1.1191 و 1045 نام گذاری و شناخته می‌شود. میلگردهایی که دارای درصد کربن متوسط هستند به قطر 12 تا 800 میلی متر در بازار مصرف موجود هستند. این نوع از میلگردها به صورت شاخه‌های 6 متری خرید و فروش می‌شوند.  

در حالت کلی عرضه این نوع از محصولات به صورت آنیل شده است. میلگرد ck45 در اثر آنیل شدن دارای کمترین میزان سختی و مقاومت است. این امر باعث می‌شود که انواع فعالیت‌های ساخت و ساز و تغییر شکل بر روی یان میلگرد به راحتی انجام شود. به عنوان مثال از میلگرد ck45 برای ساخت قفل‌های کتابی به وفور استفاده می‌شود. 

کارخانه‌های تولید کننده فولاد ck45 

این نوع از آلیاژ فولادی به علت اهمیتی که در صنایع مختلف دارد، توسط کارخانه‌های مختلفی تولید می‌شود. کارخانه‌هایی مثل نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد، کارخانه ذوب آهن اصفهان و کارخانه فولاد اکسین خوزستان از جمله مهم ترین و سرآمد ترین کارخانه‌ها در زمینه‌ی تولید فولاد CK45 است. این کارخانه‌ها آلیاژ فولاد CK45 را طبق اصول و استاندارد خاصی تولید می‌کنند. این امر باعث تفاوت قیمت این محصول خواهد شد. 

میلگرد ck45 چیست؟ 

در مورد این میلگرد باید گفت که میلگرد ck45 از شمش ck45 ساخته شده است. این شمش در دماهای بسیار بالا و بعد از طی کردن چندین مرحله نورد به شکل دایره در آمده است. شمش ck45 به میلگرد ساده و بدون آج تبدیل می‌شود. این نکته را مورد توجه قرار دهید که وجود درصد کربن متوسط در این نوع فولاد باعث می‌شود که میلگرد حاصل از آن دارای مقاومت و استحکام بیشتری باشد. 

فرآیند تولید میلگرد ck45 

در مورد تولید این نوع میلگرد باید گفت، در دمای 650 تا 700 درجه پخته می‌شود. بعد از طی کردن مرحله پخت، میلگرد ck45 در دمای 900 تا 1150 درجه آهنگری می‌شود. بعد از این مرحله باید نرمال سازی و آبکاری بر روی میلگرد انجام شود. این امر با استفاده از نوعی روغن در دمای 800 تا 830 درجه انجام می‌شود. این فرآیند را سردکاری می‌گویند. در پایان این مرحله میلگرد سختی زیادی خواهد داشت. سردکاری فرآیندی است که پیش از وقوع آن حرارت میلگرد به طور کامل خارج می‌شود. برای اجرای درست این فرآیند باید خستگی میلگرد در دمای 550 تا 660 درجه بر روی فولاد انجام شود.

ورق ck45 چیست؟

یکی دیگر از محصولات فولادی که از این آلیاژ ساخته می‌شود ورق ck45 است. این ورق استحکام بسیار بالای دارد و به همین خاطر با نام ورق صنعتی برای سازه‌های مهندسی شناخته می‌شود. نام‌های دیگر این ورق، ورق استیل یا ورق کربن متوسط نیز هستند. 

روش تولیدی این نوع روق‌ها به این صورت است که در ابتدا تختال فولادی ck45 با روش نورد گرم یا فرآیند ریخته گری به دست می‌آسد.  در مورد روش دوم باید گفت که ریخته گری به طور مداوم انجام می‌شود. این امر باعث افزایش مقاومت و استحکام ورق ck45 می‌شود. بعد از انجام این مرحله، ورق فولادی توسط دستگاه هوا برش در ابعاد و طول خاصی بریده می‌شود. سپس این قطعات در کوره‌های خاصی از پیش گرم می‌شوند. بعد از این مرحله در اثر عبور از چند غلتک متوالی به ضخامت مورد نظر و خاص خود می‌رسند. 

درصد عناصر به کار رفته در تولید ورق ck45 

عناصر به کار رفته

حداقل میزان(به درصد)

حداکثر میزان(به درصد)

کربن

0.42

0.50

سیلیسیم

——-

0.40

منگنز

0.50

0.80

فسفر

—–

0.030

گوگرد

—–

0.035

کروم

—–

0.40

مولیبدن

——

0.10

نیکل

——

0.40

کاربرد ورق ck45 

از ورق ck45 برای ساخت اکثر از جمله گیربکس و موتور استفاده می‌شود. برای ساخت قطعات سخت شده مانند میل سوپاپ ( در موتورهای چهار سیلندر برای ورود و خروج سوخت و هوا به داخل سیلندر)، چرخ دنده‌ها و ابزارهای ساده دستی و قطعات خودرو استفاده می‌شود. 

قیمت ورق ck45 

در مورد قیمت ورق ck45 باید گفت که با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها و همینطور مشخصاتی که دارند تفاوت دارد. این ورق مقاومت کششی بسیار بالایی دارد که از این جهت در رده‌ی ورق‌های ضد سایش قرار دارد. این ویژگی‌ها به همراه خاصیت جوش پذیری و سختی پذیری که دارند در ساختار قطعاتی مثل تیغه ماله کشی به کار می‌روند. همین موضوع باعث می‌شود که قیمت ورق ck45 متغیر باشد.