سقف طاق ضربی چیست

۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
سقف طاق ضربی یکی از انواع سقف‌هایی است که برای مکان‌های تاریخی اجرا می‌شود. برای اجرای این سقف محدودیت هایی وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. سقف طاق ضربی قوس دار اجرا می‌شود. به همین دلیل با نام سقف گنبدی شکل نیز شناخته می‌شود. 

فهرست مطالب

سقف طاق ضربی چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

بررسی مفهوم سقف طاق ضربی

اجرای سقف طاق ضربی چه مزایایی دارد؟

اجرای سقف طاق ضربی چه معایبی دارد؟

بررسی مراحل اجرای سقف طاق ضربی

چه نکاتی برای اجرای سقف طاق ضربی باید رعایت شود؟ 

قیمت خرید تیرآهن از انبار همکار آهن

سقف طاق ضربی چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

وجود سقف در سازه برای جلوگیری از نفوذ جوندگان و عناصر طبیعی به درونه ساختمان امری لازم و ضروری است. در سازه های مدرن انواعی از سقف ها قابل اجرا شدن است که بسته به نظر افراد مختلف متفاوت خواهد بود. باید این مورد را در نظر داشت که هر کدام از این سقف ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. سقف طاق ضربی نیز از این قاعده مستثنا نیست. امروزه از این نوع سقف به ندرت استفاده می‌شود اما هنوز هم در شهرهای تاریخی مثل یزد، کرمان و اصفهان در برخی نقاط این نوع سقف مشاهد می‌شود. 

بررسی مفهوم سقف طاق ضربی

همانطور که در بخش قبل گفتیم، این سقف جز قدیمی ترین سقف‌هایی است که در ایران اجرا می‌شود. در برخی از شهرهای ایران مثل یزد، طاق ضربی را در دهانه سقف تا 6 متر نیز اجرایی می کنند. امروزه اجرای سقف تیرچه بلوک و سقف نیازیت و  سقف کرومیت جایگزین این نوع سقف شده است. این مورد را در نظر داشته باشید که استفاده از طاق ضربی در ساختمان های بزرگ و چند طبقه مناسب نیست. توجه داشته باشید که برای اجرا کردن سقف طاق ضربی، تیرهای ثانویه به صورت موازی با یکدیگر اجرا می‌شود. بعد از این مرحله تیرها را باید به صورت عمودی بر روی پل نصب کنید. 

داخل تیرهای فرعی، آجر، خاک و گچ اجرا می‌شود. فاصله تیرهای فرعی از یکدیگر معمولا بین 0.5 تا 1.2 است. دهانه‌ای برای این نوع سقف می‌توان اجرا کرد باید حداکثر 5 متر باشد. برای اجرای این نوع سقف، باید از آجر فشاری و ملات و گچ استفاده شود. در سقف طاق ضربی، آجر فشاری را با ضربه دست و با اندکی فشار به صورت قوس و همراه با گچ و خاک اجرا می‌کنند. سقف طاق ضربی را به این علت به صورت قوسی اجرا می‌کنند که انتقال بار از سقف به تیرها فرعی به درستی انجام گیرد. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که این نوع سقف دارد، لرزش بیش از حد آن است. این لرزش به گونه‌ای است که در هنگام راه رفتن نیز دچار لرزش می‌شود. راه حل این مشکل، نصب میلگرد به صورت ضربدری بین تیرهای فرعی است. برای افزایش استحکام سقف طاق ضربی می‌توان دوغاب گچ بر روی سقف ریخت. راهکار دیگر برای افزایش استحکام سقف طاق ضربی، ریختن ملات ماسه سیمان بین آجرهای فشاری است.

اجرای سقف طاق ضربی چه مزایایی دارد؟

  • سرعت بالا در هنگام اجرای این نوع سقف یکی از اصلی ترین مزایای سقف طاق ضربی است. 
  • اجرای این سقف به علت در دسترس بودن مواد و صالح به راحتی امکان پذیر است. 
  • عدم نیاز به نیروی کار متخصص را می‌توان یکی از مزیت‌های اصلی این نوع سقف بر شمرد. 
  • هزینه اجرای سقف طاق ضربی بسیار کمتر از سایر سقف‌ها است. 
  • با اجرای این سقف اماکن تعویض برخی از بخش های ساختمان فراهم می‌شود. 

اجرای سقف طاق ضربی چه معایبی دارد؟

  • یکی از مشکلات اصلی سقف طاق ضربی عدم ثبات و انسجام کافی است. به همین علت معمولا از این سقف استفاده نمی‌کنند. 
  • در اثر اجرای سقف طاق ضربی ممکن است که تیر‌آهن یا سایر مقاطع فولادی دچار خوردگی شوند؛ زیرا آهن در تماس با سیلیکات گچ دچار خوردگی خواهد شود. 
  • لرزشی که در اثر راه رفتن یا سایر عوامل محیطی در این سقف اجرا می‌شود را می‌توان یکی از بزرگترین مشکلات سقف طاق ضربی نام برد. 
  • بالا بودن وزن سقف طاق ضربی و عدم استحکام در دیافراگم سقف که منجر به ریزش مقادیر زیادی آوار در هنگام زلزله و آسیب جدی به ساکنان می‌شود.
  • توجه داشته باشید که عبور تاسیسات ساختمان مثل لوله از سقف سازه بدون افزایش ضخامت میسر نیست. ضخامت زیاد سقف نیز باعث افزایش وزن می‌شود که این موضوع نیز نوعی مشکل محسوب می‌شود.

بررسی مراحل اجرای سقف طاق ضربی

برای اجرای سقف طاق ضربی باید مراحل زیر را طی کرد:

مرحله اول آماده کردن تیرآهن ها

در ابتدا باید تیرآهن های سالم را بدون تاب خوردگی و بدون هر گونه پوسیدگی در ابعاد دلخواه برش داده می‌شود. در اجرای این مرحله باید این مورد را در نظر داشته باشید که تیرآهن ها را به مدت طولانی در فضای باز انبار نکنید. برای اطلاع از قیمت لحظه ای تیرآهن به سایت همکار آهن مراجعه کنید.  

مرحله دوم تیرریزی دیوارها

توجه داشته باشید که سر تیرآهن نباید به طور مستقیم بر روی دیوارهای آجری قرار بگیرد برای رفع این مشکل باید یک سری فرعی بر روی بتن به صورت کلاف بتنی در کل دیوار اجرا شود تا تیرآهن بر روی آن‌ها قرار بگیرد. اگر تیرآهن مستقیما با دیوار در تماس باشد، به علت کم بودن عرض بال تیرآهن‌ها فشارهای وارد شده به سازه، در یک نقطه متمرکز می شود. این امر باعث می‌شود تا آجر زیر تیرآهن بر اثر نیروی زیاد دچار شکستگی شود. ایجاد کلاف افقی بتنی در  زیر سقف باعث انتقال یکنواخت بار به دیوارها می‌شود. تیرهای طاق ضربی معمولا در فاصله ای بین 90 تا 120 سانتی متر اجرا می‌شوند. تیرها به صفحات فولادی که در کلاف بتنی جایگذاری شده اند جوش داده می‌شوند. ثابت شدن این صفحات در بتن توسط میلگرد انجام می‌شود. 

مرحله سوم نصب میل مهار کننده

هنگامی که سقف سازه را با تیرآهن و آجر می پوشانیم، قطعا دو تیرآهن در بخش ابتدایی و انتهایی سطح پوششی سقف قرار می‌گیرد. این عمل باعث می‌شود تا سقف نیروی وارده توسط جاذبه زمین را بهتر تحمل کند. حالا اگر به سقفی که در بخش بالایی سازه قرار دارد نیروی در جهت افقی وارد کنیم و نیروی جاذبه ای که بر سازه وارد می‌شود قوی تر باشد، شکل قوس سقف را تغییر داده ایم. این امر باعث فرو ریزی آجرها می‌شود. یکی از آسان‌ ترین روش‌ها برای جلوگیری از دور و نزدیک شدن تیرها در طول دهانه سقف، استفاده از میله های مهاری است. این مورد را در نظر داشته باشید که تیرآهن‌های روی سقف باید با تسمه یا میلگردهای 10 میلی متری به یکدیگر متصل شوند. تعداد این میلگردها برای هر متر مربع حداکثر 25 عدد در نظر گرفتنه می‌شود. تیرهای انتهایی سقف نیز باید توسط میلگردها به طور کامل کشیده شود. این تیرآهن‌ها باید در دو سر تیر و در حد فاصل کمتر از 2 متر به تیرآهن قبلی خود متصل شوند.

مرحله چهارم ضد زنگ کردن قطعات فولادی

بعد از نصب تیرآهن و میلگردها و قبل از اجرای طاق باید آن‌ها را رنگ آمیزی کرد. این کار باعث می‌شود تا از زنگ زدگی قطعات فولادی جلوگیری شود. علت رنگ کردن آن‌ها بعد از نصب این است که در حین حمل و نقل دچار رنگ پریدگی نشوند.

مرحله پنجم انجام فرآیند طاق زنی

برای اجرای طاق زنی سقف به صورت ردیفی، آجرها باید عمود بر سطح جانبی تیرآهن قرار بگیرند و خیزی بین 3 تا 4 سانتی متر داشته باشند. این کار باید به صورت یکنواخت انجام شود. هنگامی که آجرهای سقف اجرا می‌شود باید به این مورد توجه داشت که بندها رو به روی یکدیگر نباشند. این بدان معنا است که فاصله آجرهایی که در کنار یکدیگر هستند باید دقیقا مرکز آجر قبلی باشد. در حین اجرای کار باید سوراخ هایی برای عبور لوله‌ی انتقال آب و گاز بر روی طاق ضربی اعمال شود. اگر در حین اجرای کار سئراخ‌هایی را بر روی سقف اعمال نکردید بعد از اجرای سقف مجاز به اعمال سوراخ بر روی سقف طاق ضربی نیستید. 

مرحله ششم دوغاب ریزی

دوغاب ریزی بعد از اتمام فرآیند پوشش دهی سقف اجرا می‌شود این امر برای افزایش استحکام طاق ضربی لازم و ضروری است. برای پر کردن فضای خالی بین طاق‌ها باید ملات گچ از بخش بالایی بر روی طاق ریخته شود. نحوه ملات ریزی اهمیت زیادی دارد. این امر باید به گونه ای باشد که درز و شکاف بین طاق کاملا پر شود و همینطور پوسته ای نازک بر روی سقف ایجاد شود. 

آماده سازی سطح رویی سقف 

برای اجرای سقف طاق ضربی، سطح سقف باید کاملا صاف و یکدست باشد. برای این کار باید سقف سازه را با مواد روان کننده که وزن کمی دارند پر کنید. این مواد شامل بتن سبک و ماسه است. بعد از این مرحله کف سازی نهایی انجام می‌شود. این پوشش اماکن عبور تاسیسات ساختمانی را بسیار راحت تر می‌کند. در پایان این مرحله سقف طاق ضربی اجرا می‌شود. 

چه نکاتی برای اجرای سقف طاق ضربی باید رعایت شود؟ 

  • توجه داشته باشید اگر برای اجرای سقف طاق ضربی از آجر جوشی یا آجر خام استفاده شود، امکان تخریب و ریزش طاق وجود دارد. 
  • آجری که برای اجرای سقف در نظر گرفته می‌شود نباید به طور کامل زنجاب شده باشد بلکه در حین اجرای کار باید داخل آب برده و سپس در محل مورد نظر نصب شود. 
  • دوغاب ریزی باید به طور کامل انجام شود تا تمام منافذ موجود در سقف کاملا بسته شود. 
  • در فصل بارندگی باید از اجرای این سقف خودداری شود زیرا اگر پوشش کامل بر روی سقف اجرا نشده باشد، بارش باران باعث فساد گچ و ملات‌های به کار رفته در ساختار سقف می‌شود و همین موضوع باعث خراب شدن سقف طاق ضربی خواهد شد. 
  • در این دسته از سققف‌ها همه‌ی دهانه‌ها باید همزمان با یکدیگر اجرا شوند. 
  • برای نمایان نشدن تیرها بهتر است آن را با نوعی چسب بپوشانند. 
  • میزان ملاتی که برای سقف طاق ضربی باید اجرا شود به میزان 1 به 2 است.

قیمت خرید تیرآهن از انبار همکار آهن

تیرآهن یکی از مقاطع اصلی و مهم در ساخت و ساز است. قیمت تیرآهن با توجه به نوع پروژه متفاوت خواهد بود. همکار آهن آرتا ارائه دهنده انواع تیرآهن است. شما می‌توانید تیرآهن معمولی در انبار اصفهان را از همکار آهن خریداری کنید. برای این کار کافی است با شماره 91003109-031 تماس حاصل نمایید.