کاربرد میلگرد آجدار

۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
میلگرد آجدار، میلگردی بسیار مهم برای تقویت سازه ساختمان می باشد و در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد در این مقاله به صورت مختصر با کاربرد های آن آشنا خواهیم شد.

کاربرد میلگرد آجدار

فهرست مطالب:

بررسی کاربرد میلگرد آجدار

میلگرد آجدار چیست؟

بررسی ویژگی انواع میلگرد آجدار

کاربرد میلگرد آجدار در ساختمان سازی

کاربرد میلگرد آجدار در بتن

کاربرد میلگرد آجدار در بتن

مزایای استفاده از میلگرد آجدار در ساختمان سازی

برای استفاده از میلگرد آجدار در ساختمان سازی باید چه نکاتی رعایت شود؟

سوالات کاربردی

بررسی کاربرد میلگرد آجدار

میلگرد مقطع طویل فولادی است که به دو دسته آجدار و ساده تقسیم می شود. میلگرد آجدار، همان طور که از اسم آن پیدا می باشد دارای آج هایی روی بدنه خود می باشد و از آن برای افزایش استحکام سازه در ساختمان سازی استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم درمورد کاربرد میلگرد آجدار به شما بگوییم و ویژگی هر کدام از آن‌ها را ذکر کنیم پس تا انتها همراه ما باشید. 

میلگرد آجدار چیست؟

میلگردی است با آج و شیارهای مسطح در بدنه خود که در سرتاسر بتن قرار می گیرد تا دوام و مقاومت بیشتری در سازه ایجاد کند. میلگرد آجدار در استاندارد روسی دارای گرید A2، A3 و A4 است.

بررسی ویژگی انواع میلگرد آجدار

  • ویژگی میلگرد آجدار A2: از این میلگرد برای مش بندی و خاموت زنی استفاده می شود. گرچه امکان جوشکاری بر روی این نوع میلگرد وجود دارد اما توصیه می شود تا حد امکان انجام نشود.
  • ویژگی میلگرد آجدار A3: کاربرد بیشتری نسبت به انواع دیگر میلگردها دارد. از این میلگرد بیشتر در پروژه های ساختمانی و عمران استفاده می شود. از این نوع میلگرد برای اجرا کردن ستون و تیر نیز بهره می برند. انجام فرآیند جوشکاری بر روی این نوع میلگرد اکیدا ممنوع می باشد. پس باید توجه داشته باشد در مکان‌هایی که نیاز به جوشکاری است، از آن استفاده نکنید. 
  • ویژگی میلگرد آجدار A4: این نوع میلگرد آجدار دارای استحکام بالاتری نسبت به دیگر میلگردها می باشد. میلگرد آجدار A4  کمتر از سایر انواع دیگر در ساختمان سازی استفاده می‌شود و به ندرت در برخی پروژه ها برای استحکام بخشی به بتن آرمه به کار می‌رود. استفاده از این میلگرد در پروژه های عمرانی باعث می شود تا سازه علاوه بر استحکام بالایی که دارد وزن کم تری نیز داشته باشد. این امر سبب می‌شود در هنگام بروز حوادث از جمله زلزله، اسکلت ساختمان آسیب نبیند. 

کاربرد میلگرد آجدار در ساختمان سازی

توجه داشته باشید که میلگردها در هر مکان قابل استفاده هستند و کاربرد دارند. یکی از اصلی ترین کاربردهایی که برای میلگرد می‌توان گفت، استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی است. در ادامه به بررسی کاربرد میلگرد آجدار در صنعت ساختمان سازی می‌پردازیم:

استفاده از میلگرد آجدار در پی ریزی ساختمان

نکته ی بسیار مهم در پی ریزی ساختمان، این است که پی و بتن سازه باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا در زمان حادثه مقاومت خوبی داشته باشد. میلگرد کمک می کند تا سازه دوام و استحکام کافی را داشته باشد. به عبارتی دقیق تر حضور میلگرد در پی ساختمان باعث می شود تا از ترک خوردگی ساختمان در تغییرات دمایی شدید جلوگیری شود و ساختمان شکلی پایدار به خود بگیرد. 

کاربرد میلگرد آجدار در دیوار های حائل

به مانع بین خاک و سازه، دیوار حائل می گویند. فشار ناشی از اختلاف تراز به وجود آمده به واسطه خاک برداری، خاک ریزی و سایر عوامل طبیعی به وجود آمده توسط دیوار حائل تحمل می شود. برای آنکه دیوار حائل تحت فشار مقاوم باشد  و بتواند خاک را مهار کند برای ساخت آن باید از میلگرد استفاده کرد. استفاده از میلگرد در دیوار حائل باعث می شود تا به چالش‌های مرتبط با آب و هوا کمک کند و استحکام دیوار را افزایش دهد.

کاربرد میلگرد آجدار در دال بتنی

به سقفی که از بتن و میلگرد ساخته می شود، دال بتنی می گویند. از دال بتنی در ساخت، انواع پل، کف سازی و عرشه استفاده می شود.

کاربرد میلگرد آجدار در نما

برای محکم کردن نمای سنگ از میلگرد استفاده می شود. برای اجرای این کار خراش هایی در قسمت های خارجی دیوار ایجاد می شود و میلگرد در راستای دیوار قرار می گیرد. با استفاده از این خراش ها، ارتباط قوی بین ملات و میلگرد ایجاد شده  و سنگ نصب می شود.

کاربرد میلگرد آجدار در بتن

همانطور که در بخش قبل گفتیم میلگرد آجدار در اجرای بتن نقش بسیار مهمی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

میلگرد خاموت:

برای جلوگیری از باز شدن ترک های مورب و شکست زودرس در تیرها و ستون ها از میلگرد خاموت استفاده می شود.

میلگرد راستا:
برای افزایش مقاومت کششی بتن از میلگرد راستا استفاده می شود.

میلگرد خرک:
برای قرار دادن دو شبکه ی متوالی افقی با فاصله معین در بتن ریزی های کف و فونداسیون و در داخل قالب مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد رکابی:
برای نگهداری آرماتور های طولی و عمودی در بتن ریزی دال ها و دیوار از میلگرد رکابی استفاده می شود.

میلگرد ادکا:
تحمل لنگرهای منفی و نیروهای برشی در تکیه گاه های تیر را دارد.

میلگرد سنجاقی:
برای اتصال کامل بین میلگردهای طولی و خاموت و تقویت مقاومت برشی خاموت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از میلگرد آجدار در ساختمان سازی

  • استفاده از انواع مختلف میلگرد آجدار، ضخامت بتن را کاهش می دهد. این مورد برای افرادی که می‌خواهند ساختمان سازی داشته باشند بسیار مناسب خواهد بود. همین امر تاثیر به سزای در قیمت میلگرد آجدار می‌گذارد. 
  • در صورتی که از بتن به تنهایی استفاده شود باید ضخامت بسیار زیادی داشته باشد تا بتواند توان تحمل مناسبی داشته باشد. افزایش ضخامت علاوه بر اینکه هزینه ساختمان سازی را بالا خواهد برد، در صورتی که در طی زمان  سازه نیاز به ترمیم داشته باشد هم هزینه زیادی را در بر خواهد داشت به همین دلیل در بتن ریزی باید از میلگرد آجدار نیز استفاده شود. 
  • استفاده از میلگرد آجدار به خصوص A2 احتمال شکستگی‌های مختلف در سازه را کاهش می‌دهد.
  • احتمال شکستگی در بتن را نیز کاهش می دهد. بتن به مرور زمان دچار ترک می شود و این ترک‌ها به مرور زمان منجر به شکسته شدن آن می شوند و در نهایت از مقاومت  کلی ساختمان کاسته می شود.
  • استفاده از این نوع میلگرد تاثیرات آب و هوایی و جغرافیایی را در سازه به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. 
  • استفاده از میلگرد در بتن منجر به کاهش هزینه ها می شود.
  • توجه داشته باشید که استفاده از بتن به همراه میلگرد به صرفه تر از ساخت اسکلت تمام فلزی می باشد.
  • استفاده از میلگرد آجدار عمر سازه را افزایش می‌دهد.

تمام این موارد گفته شده در نهایت باعث آن شده که قیمت انواع میلگرد دستخوش تغییراتی شود. به همین خاطر در هنگام ساخت و ساز و قبل از خرید میلگرد آجدار باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

برای استفاده از میلگرد آجدار در ساختمان سازی باید چه نکاتی رعایت شود؟

همانطور که پیش تر گفتیم، میلگرد آجدار دارای آج هایی در سطح بدنه خود می باشد که منجر به اتصال بهتر بتن با میلگرد می شود. با اینکه بتن تقویت شده با میلگرد دارای استحکام بسیار زیادی است؛ اما در صورتی که فشار زیادی به بتن وارد شود ممکن است میلگردها از بتن خارج شوند. برای جلوگیری از این اتفاق باید دقت بسیاری در نحوه ی استفاده از میلگرد شود. 

میلگرد های باید با عمق 40 تا 60 برابر قطر آن در بخش‌های دیگر سازه مجاور وارد شود. می توان برای اینکه میلگرد در اطراف بتن قفل شود آن را خم کرد. با بهره گیری از این شیوه، میلگرد با محیط خود اصطکاک بیشتری خواهد داشت و احتمال قرار گرفتن میلگرد در جای خود افزایش می یابد. برای محیط هایی که احتمال خوردگی و ساییدگی زیاد است و محیط مرطوب می باشد بهتر است از میلگردهای پوشش دار یا همان میلگرد آجدار استفاده شود. لازم به ذکر است در صورت عدم استفاده از این نوع میلگردها، برای محیط های مرطوب، استحکام ساختمان کاهش می یابد.

سوالات کاربردی

میلگرد آجدار چیست؟

میلگردی است با آج و شیارهای مسطح در بدنه خود که در سرتاسر بتن قرار می گیرد تا دوام و مقاومت بیشتری در سازه ایجاد شود. میلگرد آجدار در استاندارد روسی به A2، A3 و A4 تقسیم می شود.

کاربرد میلگرد خاموت چیست؟

برای جلوگیری از باز شدن ترک های مورب و شکست زودرس در تیرها و ستون ها از میلگرد خاموت استفاده می شود.

کاربرد میلگرد راستا چیست؟

برای افزایش مقاومت کششی بتن از میلگرد راستا استفاده می شود.

کاربرد میلگرد خرک چیست؟

برای قرار دادن دو شبکه ی متوالی افقی با فاصله معین در بتن ریزی های کف و فونداسیون و در داخل قالب مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد میلگرد رکابی چیست؟

برای نگه داری آرماتور های طولی و عمودی در بتن ریزی دال ها و دیوار از میلگرد رکابی استفاده می شود.

کاربرد میلگرد ادکا چیست؟

تحمل لنگرهای منفی و نیروهای برشی در تکیه گاه های تیر را دارد.

کاربرد میلگرد سنجاقی چیست؟

برای اتصال کامل بین میلگرد های طولی و خاموت و تقویت مقاومت برشی خاموت ها مورد استفاده قرار می گیرد.