میلگرد انتظار

۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
هنگامی که آرماتور بندی ساختمان در مرحله آخر است از میلگرد انتظار استفاده می شود. نام دیگر این میلگرد، میلگرد ریشه نیز است. وظیفه این میلگرد انتقال بار از یک عضو سازه به عضو مجاور است. وقتی میلگرد انتظار در بتن قرار دشاته باشد یک سر آن بیرون و یک سر آن در داخل میلگرد قرار می‌گیرد. 

آشنایی با میلگرد انتظار و کاربرد میلگرد انتظار

فهرست مطالب

آشنایی با میلگرد انتظار و کاربردهای آن

میلگرد انتظار چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی مفهوم میلگرد انتظار

چرا در ساخت ستون از میلگرد استفاده می‌شود؟

ویژگی‌هایی که میلگرد انتظار دارد چیست؟

مزایای استفاده از میلگرد انتظار چیست؟

معایب استفاده از میلگرد انتظار چیست؟

کاربردهای مختلف میلگرد انتظار

نحوه اجرای میلگرد ریشه یا انتظار

چسب یا خمیر مورد استفاده در کاشت میلگرد انتظار چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

آشنایی با میلگرد انتظار و کاربردهای آن

همانطور که می‌دانید؛ میلگردها یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمان سازی و صنعت به شمار می‌آیند. از این رو توصیه می‌شود مهندسان و پیمانکاران با انواع میلگرد آشنایی داشته باشند تا بهترین نوع را در ساخت و ساز به کار گیرند. در این مقاله سعی کردیم به یکی از مهم‌ترین انواع میلگردها یعنی میلگرد انتظار در صنعت ساخت و ساز بپردازیم پس تا آخر همراه ما باشید.

میلگرد انتظار چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید تا به حال این اسم به گوشتان نخورده باشد، اما باید بدانید که این میلگرد در صنعت کاربرد زیادی دارد. میلگردهای انتظار یا میلگرد ریشه، در حقیقت نوعی آرماتور هستند که درون بتن قرار گرفته اند و در هنگام قرارگیری میلگرد درون بتن، قسمتی از آن بیرون می‌ماند تا به عنوان آرماتور در بتن‌ریزی بعدی مورد استفاده قرار گیرد. از این مدل میلگرد برای انتقال بار از یک عضو بتنی به عضو مجاور استفاده می‌شود. موردی که باید به آن اشاره شود نحوه اتصال است؛ به این صورت که قسمتی از آرماتور در بیرون و قسمتی از آن در داخل باقی می‌ماند.

بررسی مفهوم میلگرد انتظار 

آرماتور انتظار که همان میلگرد انتظار نیز نامیده می‌شود برای انتقال بار از یک عضو بتنی به عضو مجاور استفاده می‌شود. یکی از دلایل عمده‌ای که از این محصول استفاده می‌کنند محدودیت در اجرای بتن ریزی است. در حقیقت بتن ریزی باید طی چند مرحله انجام شود. در برخی از شرایط به دلیل اینکه درز سرد در لایه‌های مختلف ایجاد می‌شود، ممکن است استحکام و دوام سازه به شدت کاهش پیدا کند. در چنین مواقعی برای افزایش مقاومت سازه از این محصول استفاده می‌شود. جالب است بدانید استفاده از این نوع میلگرد از شکست و ترک خوردگی‌های گوشه‌ی سازه جلوگیری می‌کند.

چرا در ساخت ستون از میلگرد استفاده می‌شود؟

روند خرید و انتخاب میلگرد با توجه به کاربردهایی که دارد متفاوت خواهد بود؛ تصور کنید قرار است یک ساختمان عظیم و چند طبقه در یک منطقه ساخته شود و برای ساخت آن لازم به اجرای چند ستون است؛ در این شرایط هر بار که برای ستون‌ها بتن ریزی انجام شود، یک لایه سرد تشکیل خواهد شد. همین امر باعث ترک خوردگی بتن و اجرای نادرست ستون‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی از میلگرد ریشه کمک گرفته می‌شود. در واقع وظیفه اصلی میلگرد انتظار، بهبود مقاومت برشی است. در واقع این محصول در اتصال عرضی بین دو بخش بتنی قرار می‌گیرد و برای انتقال بار بین دال های جداگانه، کاهش احتمال شکست و ترک خوردگی و بهبود عملکرد بتن ریزی استفاده می‌شود.

ویژگی‌هایی که میلگرد انتظار دارد چیست؟

این میلگرد دارای مشخصات فنی از جمله جنس، قطر، طول، شکل و روش نصب است. این نوع میلگرد در سایزهای مختلفی از جمله 1.25 و 1.5 اینچ تولید می‌شود. طولی که از این میلگرد تولید می‌شود 18 اینچ است. به این مورد حتما توجه کنید که برای استفاده از آن باید میلگردها به فاصله‌های 12 اینچی از یکدیگر در سازه قرار داشته باشند. توجه داشته باشید این فاصله برای هر سازه متفاوت خواهد بود و اندازه‌ی گفته شده حالت کلی است. 

جالب است بدانید، در بسیاری از موارد برای اینکه میلگرد انتظار دچار زنگ زدگی نشود، آن را با کاورهای ضد زنگ می‌پوشانند. نکته‌ای که در رابطه با این میلگرد باید بدانید این است، قطر و طول آن‌ها به ضخامت میلگرد بستگی دارد. پس در هنگام خرید با در نظر گرفتن ضخامت کالا سفارش خود را ثبت کنید. 

برخی از ویژگی‌های میلگرد در جدول آمده است.

ضخامت دال (میلی‌متر)

قطر میلگرد (میلی‌متر)

طول میلگرد (میلی‌متر)

125

20

400

150

20

450

175

25

450

200

25

450

225

30

450

250

30

450

275

30

450

مزایای استفاده از میلگرد انتظار چیست؟

استفاده از این محصول در هر سازه، مزایای مخصوص به خود را دارد که در ادامه هر کدام را ذکر می‌کنیم:

  • افزایش سرعت اجرای هر بخشی از سازه
  • صرفه جویی در استفاده از تعداد میلگردهای مصرفی در کل سازه
  • صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها
  • بهبود توزیع بار در بین همه‌ی اعضای مختلف در یک سازه
  • افزایش عمر و استحکام ساختمان به دلیل وجود اتصالات محکم بین سازه
  • کاهش ترک خوردگی در بین اجزای سازه
  • آسان شدن فرایند بتن ریزی 
  • سهولت انتقال بار توسط میلگرد انتظار از ستون به فونداسیون سازه
  • جلوگیری از جدا شدن دال‌ها 
  • افزایش مقاومت دیوارهای برشی 
  • افزایش یافتن مقاومت تیر در برابر بار و فشار وارده

معایب استفاده از میلگرد انتظار چیست؟

هر محصولی با توجه به مزایایی که دارد، معایبی نیز خواهد داشت. معایب این نوع میلگرد عبارتند از:

  • در بعضی شرایط استفاده از این میلگرد ممکن است زمان بر باشد.
  • ممکن از در بعضی از سازه‌ها نیازی به استفاده از این محصول نباشد؛ به همین دلیل با صلاح دید مهندس ناظر از آرماتور دیگری استفاده می‌شود.
  • در بعضی از شرایط در سازه‌هایی که بر مبنای بتن هستند؛ ممکن است بنا به دلایلی نحوه‌ی اجرای بتن ریزی به درستی انجام نشود و درز سردی در لایه ایجاد ‌شود. این موضوع تاثیر منفی بر مقاومت بتن دارد.
  • فرآیند انجام این کار با استفاده از میلگرد ریشه برای یک فرد مبتدی دشوار است و در این صورت احتمال خطا بیشتر می‌شود.

لازم به ذکر است برای کاهش این معایب می‌توانید از میلگرد ریشه با قطر کمتر استفاده کنید.در نظر بگیرید روش‌های نصب سریع و دقیق می‌تواند زمان اجرای فرآیند بتن ریزی را به شدت کاهش دهد. با آموزش دادن به کارکنان و نظارت مستقیم بر اجرای فرایند، تا حدود زیادی از احتمال بروز خطا جلوگیری می‌شود.

کاربردهای مختلف میلگرد انتظار

این نوع میلگرد علاوه بر ساخت سازه کاربردهای زیادی در محصولات فلزی دارد که هریک را در زیر ذکر می‌کنیم:

ساختن قطعات مختلف خودرو

از میلگرد انتظار برای ساخت قطعات خودرو مثل رینگ، شفت و قطعات دیگر استفاده زیادی می‌شود. این امر باعث می‌شود قطعات خودرو عملکرد بهتری داشته باشند و طول عمر مفید آن‌ها افزایش می‌یابد.

ساخت و سازه های فلزی

از این نوع میلگرد در ساخت سازه‌های فولادی استفاده زیادی می‌شود. در ساخت پل، جرثقیل، ساختمان و تجهیزات ساختمانی از این محصول به وفور استفاده می‌شود. این دسته از میلگرد با توجه به ویژگی هایی که دارد باعث استحکام سازه‌ها و استحکام پل‌های بزرگراه و خیابان‌ها می‌شود.

ساخت ماشین آلات صنعتی

از این نوع میلگرد برای ساخت ماشین آلاتی مانند مخازن، تانکرها، لوله‌ها و تجهیزات دیگر پرکاربرد در صنعت استفاده می‌شود. در ساخت تانکر بهره گیری از میلگرد ریشه باعث می‌شود وزن آن کاهش پیدا کند و ظرفیت نگهداری مایعاتی همچون آب افزایش پیدا کند. 

ساخت درب و پنجره

این میلگرد برای ساخت مبلمان و درب و پنجره استفاده می‌شود. در حقیقت این محصول به عنوان یک عنصر تقویت کننده در ساختار آن‌ها عمل می‌کند.

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون 

فونداسیون یکی از اصلی ترین بخش‌های هر سازه است. این بخش در پایین ترین قسمت سازه قرار دارد. مهم‌ترین وظیفه‌ی فونداسیون، توزیع مناسب بار بین بلخش‌های مختلف به خصوص دیوار و ستون است. این بخش از سازه وظیفه‌ی منتقل کردن نیروهای فشاری و کششی را دارد.

کاربرد میلگرد از نوع انتظار در فونداسیون باسکولی

میلگرد ریشه در فونداسیون باسکولی برای تقویت اتصال بین ستون یا دیوارهایی که بر روی پی باسکول موجود است مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی این نوع میلگردها قبل از انجام فرآیند بتن ریزی در داخل فونداسیون جای می‌گیرند و سپس آرماتور ستون یا دیوار متصل می‌شود. این میلگرد در باسکول باید مطابق با استانداردهای خاصی طراحی و نصب شود. با این کار، باسکول عملکرد مناسبی خواهد داشت. پس باید به قطر، طول، شکل و روش نصب دقت ویژه‌ای شود.

نحوه اجرای میلگرد ریشه یا انتظار

قبل از اینکه بخواهیم به این مورد بپردازیم باید بگوییم پیاده سازی و اجرای این محصول همزمان با پی ریزی ساختمان و آرماتور بندی انجام می‌شود. این دسته از آرماتورها در اتصالات عرضی فونداسیون قرار می‌گیرد. باید گفت بخشی از این میلگردها در یکی از صفحات بتنی و بخش دیگر باید به دال‌ها متصل شود تا باعث محکم کردن و استحکام بیشتر سازه شود. اجرای این میلگرد به دو صورت کلی امکان پذیر است:

روش اول: قبل از اینکه بتن ریزی انجام شود، میلگردهایی که طول کوتاهی دارند در پی ساختمان قرار داده می‌شوند. باید گفت استفاده از این روش بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. 

اجرای روش دوم نسبت به آنچه در روش اول گفتیم کمی گران تر خواهد بود. برای شروع این روش، لازم است سوراخ‌هایی در بتن قرار داده شود. سپس با قرار دادن میلگرد انتظار در بتن، سوراخ‌های ایجاد شده توسط ماده‌ی شیمیایی پر خواهد شد. برای انجام دادن این روش، باید یک محل مناسب بین میلگردها برای قرار گیری خاموت تعیین کرد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای قرار دادن میلگرد باید به آن توجه کنید این است که سوراخ ایجاد شده در پی باید عمق مناسبی داشته باشد. هر چقدر عمق سوراخ کمتر باشد، بین آرماتور و بتن اتصال درستی برقرار نخواهد شد. این در حالی است که اگر سوراخ را عمیق انتخاب کنید، اتصال بین بتن و آرماتور ضعیف خواهد شد. پس توجه به این مورد برای استحکام سازه اهمیت ویژه‌ای دارد. 

پس با این موارد گفته شده متوجه شدیم میلگرد انتظار که به نام میلگرد ریشه نیز شناخته می‌شود؛ یکی از بهترین آرماتورها در صنعت است. نحوه استفاده از این محصول بسیار مهم است زیرا اگر به درستی اجرا نشود آسیب جدی به سازه وارد می‌شود و انتقال بار بین اعضای مختلف سازه به درستی انجام نخواهد شد. 

چسب یا خمیر مورد استفاده در کاشت میلگرد انتظار چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

چسبی که برای کاشت میلگرد ریشه استفاده می‌شود، بر پایه‌ی رزین اپوکسی بنا شده است. این چسب با بهره گیری از افزودنی‌های شیمیایی و فیلترهای تقویت کننده تولید شده است. خاصیت این چسب، افزایش مقاومت مکانیکی و افزایش قابلیت چسبندگی بتن است. با استفاده از این چسب، هم پوشانی‌های میلگرد در بتن و همچنین مصالح بنایی و آجر کاری به خوبی انجام خواهد شد. چسب کاشت میلگرد ریشه از مقاومت مکانیکی فوق‌العاده ای برخوردار است. این امر تحول عظیمی در صنعت ساختمان سازی ایجاد کرده است. یکی دیگر از کاربردهای مهم این چسب، جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی میلگرد در سازه بتنی است. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نکات و مواردی که برای آمارتور بتدی و ساخت سازه‌ی مقاوم نیاز است را به شما بگوییم. برای راحتی شما عزیزان و سهولت در خرید، تمامی قیمت‌ها در کانال تلگرام، اینستاگرام و سایت موجود است. با مراجعه به آن‌ها خرید خوبی داشته باشید.