تفاوت انواع آج در میلگرد

۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
میلگردها از لحاظ شکل ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. هر کدام از آج‌هایی که بر روی میلگردها قرار دارد نشان دهنده‌ی کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. گرید A1 مربوط به میلگرد ساده و گریدهای A2,A3,A4 مربوط به میلگرد آجدار است. 

تفاوت شکل ظاهری انواع میلگردها

فهرست مطالب

معرفی انواع میلگرد 

بررسی تفاوت‌های میلگرد با گرید A1,A2,A3,A4 

تفاوت میلگردها از لحاظ شکل ظاهری

در ابتدا باید گفت که میلگرد‌ها در ایران طبق استاندارد روسی طبقه بندی می‌شوند. این دسته بندی بر اساس 4 گرید یعنی A1,A2,A3,A4 تولید و روانه بازار می‌شود. این گریدها هر یک نشان دهنده ویژگی و نوع خاصی از میلگرد هستند. به طور مثال میلگرد A1 همان میلگرد ساده و میلگرد A2,A3,A4 به میلگردهای آجدار گفته می‌شود. 

باید این مورد را بدانید که بر روی تمامی انواع میلگرد آجدار شیارهایی به شکل طولی و عرضی وجود دارد. به این شیارها به اصطلاح آج می‌گویند. میلگردهای ساده هیچگونه آج و شیاری بر روی سطح خود ندارند. لازم به ذکر است که میلگردها علاوه بر ترکیب و شکل ظاهری، از نظر مشخصات مکانیکی و شیمیایی با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کلی آج های موجود در میلگردها و تفاوت هر گرید بگوییم. پس تا انتها همراه ما باشید. 

معرفی انواع میلگرد 

میلگردها نوعی میله طویل و توپر هستند که از جنس فولاد ساخته می‌شوند. همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، استفاده از میلگرد و انواع آرماتور در ساختمان باعث افزایش عملکرد و مقاومت سازه می‌شود. انواع میلگرد تولیدی در بازار به دو صورت میلگرد ساده و آجدار یافت می‌شوند. این مورد را نباید فراموش کنید که به علت اتصال بهتر میلگرد آجدار با بتن از آن در ساخت سازه استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم توضیح مختصری در رابطه با انواع میلگرد و تفاوت هر گرید بدهیم.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده در تمام سطح خود فاقد آج یا برجستگی است. میلگرد ساده در بازار ایران با نام میلگرد A1 شناخته می‌شود. این دسته از میلگردها معمولا در قطرهای بین 6 تا 100 میلی متر به فرشو می‌رسند. شرکت همکار آهن انواع میلگرد ساده در قطرهای مختلف را تامین می‌کند. در ادامه مشخصات این گرید از میلگرد را شرح می‌دهیم.

مشخصات میلگرد a1 

  • این میلگرد برای مصارف مختلف از جمله صنایع خودرو سازی، راه و شهرسازی، قفل و کلید سازی استفاده می‌شود. 
  • میلگرد ساده با گرید a1 در دسته میلگردهای نرم طبقه بندی می‌شود.
  • گرید a1 از میلگرد ساده دارای 25 درصد خاصیت الاستیکی است. 
  • به علت میزان کربن کم این میلگرد، از آن در صنایع جوشکاری به وفور استفاده می‌شود. 

میلگرد آجدار چیست؟

همانطور که گفته شد این دسته از میلگردها در سطح خود دارای آج و یا شیار هستند. این آج‌های دندانه‌ای شکل باعث اتصال بهتر میلگرد با بتن می‌شود. میلگردهای آجدار باید در دو ردیف آج عرضی با توزیع یکنواخت در دو طرف آج‌های طولی قرار دارند. درمورد آج‌های عرضی باید گفت که این آج‌ها به صورت یک شکل در طول میلگرد قرار دارند. انواع میلگرد آجدار در سه دسته جناغی، مارپیچی و مرکب تولید می‌شوند. 

بررسی تفاوت‌های میلگرد با گرید A1,A2,A3,A4 

هر کدام از این گریدها علاوه بر تفاوت‌های ظاهری که دارند در کاربرد و کارایی نیز متفاوت هستند که در ادامه هر یک را ذکر می‌کنیم.

مشخصات انواع میلگردها در زیر آمده است.

ردیف

کد نشانه هر میلگرد

طبقه بندی میلگردها

علامت مشخصه

گرید هر میلگرد

1

 

میلگرد ساده

س 240

A1

2

J

میلگرد آجدار مارپیج (یکنواخت یا دوکی)

آج 340

A2

3

L

 

آج 350

 

4

C

میلگرد آجدار جناقی (یکنواخت یا دوکی)

آج 400

A3

5

H

 

آج 420

 

6

S

میلگرد آجدار مرکب (دوکی)

آج 500

A4

7

F

 

آج 520

 

 

هر چهار گرید میلگرد که در جدول آمده است. به دلیل ویژگی‌های متفاوتی که دارند کاربردهای مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. از جنبه‌های مختلف می‌تاون تفاوت میلگرد ساده و آجدار را بررسی کرد. در ادامه به تفاوت‌های مختلف هر یک از این گریدها می‌پردازیم.

تفاوت میلگردها از لحاظ فرآیند تولید

تفاوت آج در میلگرد

طبق استاندارد ملی ایران برای تولید میلگرد آجدار باید از نوعی فولاد به نام فولاد آرام ( fully killed steel) استفاده می‌شود. برای تولید میلگرد ساده می‌توان از فولاد نیمه آرام (semi killed steel) استفاده می‌شود. اگر اکسیژنی که در ساختار میلگرد وجود دارد به طور کامل حذف شود، نوعی آلیاژ به دست می آید که به آن فولاد آرام می‌گویند. در ساختار فولاد نیمه آرام، اکسیژن زدایی به طور ناقص یا در حد متوسط انجام می‌شود. 

تفاوت میلگردها از نظر اندازه

توجه داشته باشید که هر مولفه مربوط به طول باید در جدول آیین نامه ایران به شماره 3132 موجود باشد. این مولفه‌ه اشامل قطر اسمی، وزن و طول هر میلگرد و رواداری آن‌ها است. با این حال برای میلگردها دو نوع اندازه به ثبت رسیده است:

  • سایز معمول و متداول میلگرد ساده در دو نوع کلاف و شاخه در بازه 5.5 تا 20 میلی متر است.
  • سایز معمول و متداول میلگرد آجدار در دو نوع کلاف و شاخه در بازه 5.5 تا 40 میلی متر است.

توجه داشته باشید که این اندازه‌ها بین خریداران آهن مرسوم شده است و بر این اساس در بازار خرید و فروش انجام می‌شود. 

تفاوت میلگردها از لحاظ شکل ظاهری

همانطور که گفتیم میلگرد های ساده و آجدار از لحاظ شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به بررسی هر یک از این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

شکل ظاهری میلگرد ساده A1

در مورد شکل ظاهری میلگرد ساده در قسمت‌های قبل گفتیم، حالا باید بدانید که این میلگرد شکل ظاهری صاف و درصد کم کربن دارد. 

بررسی شکل ظاهری میلگرد از نوع آجدار A2,A3,A4

شکل ظاهری میلگرد آجدار از آج و شیار تشکیل شده است. در هنگام تولید و نورد این میلگرد، شیارهایی به صورت طولی، ( موازی) یا عرضی ( شکلی به غیر از طولی) روی سطح میلگرد ایجاد می‌شود. این نکته را بدانید که تمامی میلگردهای آجدار باید دارای آج طولی و عرضی باشند. میلگردهای آجدار باید در محل هایی که چیزی حک نشده باشد، حداقل دو ردیف آج عرضی داشته باشند. این اج‌ها به طور یکنواخت در دو طرف آج‌های طولی توزیع شده اند.این مورد را در نظر داشته باشید که آج‌‌های عرضی میلگردها دارای شکل خاصی هستند و باید با همان شکل خاص خودر در طول میلگرد قرار بگیرند. در ادامه این محتوا قصد داریم به بررسی شکل آج هر میلگرد بپردازیم:

بررسی شکل ظاهری میلگردهای A2 ( آج 340 و آج 350 )

در این شکل از میلگرد با آج‌های 340 و 350 شیارهای عرضی نسبت به محور اصلی به صورت یکنواخت یا دوکی شکل یا مارپیچی قرار گرفته اند. توجه داشته باشید که این مدل از قرارگیری آج‌ها مربوط به این گرید و آج 340 و 350 است. 

بررسی شکل ظاهری میلگردهای A3 ( آج 400 و آج 420 ) 

در میلگردهایی که گرید A3  دارند، آج‌های عرضی به طور یکنواخت نسبت به محورهای طولی قرار می‌یرند. در برخی از شرایط نیز این آج و شیارها به صورت دوکی شکل می‌شوند. اج‌های به شکل دوکی به صورت دو تا نیم مارپیچ و به صورت غیر هم جهت در دو نیمه طولی میلگرد قرار می‌گیرند. به طور کلی می‌توان گفت که تفاوت ظاهری میلگرد با گردی A2,A3 فقط به علت نحوه قرار گیری آج‌های آن‌ها است. در مورد آج دوکی شکل میلگرد A2 باید گفت که این شیار به شکل مارپیچ بوده ولی در میلگرد A3 این شیار به شکل جناغی و دو نیم مارپیچ غیر هم جهت است.